Af - 08/01-15 19:49; Opdateret: 08/04-15 17:12

Unge er for nemme at narre som forbrugereUnge er for nemme at narre som forbrugere

Hver anden dansker mellem 15 og 24 år kender ikke sine rettigheder som forbruger, viser ny undersøgelse. Nedenfor kan du teste din egen viden.

Læser du med på mobilen - så åben Quizzen via dette link.

Har man ret til at returnere en vare købt på nettet uden begrundelse?

Og er man forpligtet til at returnere en prøvepakke, som man har fået tilsendt uønsket, hvis man ikke vil have den?

Den slags spørgsmål om rettigheder har især unge svært ved at svare på.

LÆS OGSÅ: Skal du bytte julegaver? Her er reglerne, du skal kende

Nye tal, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har offentliggjort, viser at omkring halvdelen af alle danskere mellem 15 og 24 år har et manglende kendskab til basale forbruger-rettigheder.

- Når de yngste forbrugere kun svarer korrekt på omkring halvdelen af spørgsmålene om forbrugerrettigheder, indikerer det, at denne gruppe reelt risikerer at blive stillet dårligere end de ældre aldersgrupper, fastslår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

I undersøgelsen, som Eurobarometer står bag, blev danskerne bedt om at besvare en række konkrete spørgsmål om rettigheder. Den yngste aldersgruppe svarede korrekt på 52 procent af spørgsmålene i gennemsnit.

LÆS OGSÅ: Forbrugerrådet: Se dig godt for inden rejsen

Det bekymrer Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

- Det er ikke godt nok, at de unge er så uvidende om rettigheder. Konsekvensen er, at de risikerer at blive snydt eller ikke får det, de har krav på. Og der er desværre en række områder, hvor virksomheder forsøger at springe over, hvor gærdet er lavest, siger Vagn Jelsøe, der tilføjer:

- Men i sidste ende handler det om, at virksomhederne skal opføre sig ordentligt, for de er den professionelle part.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress