Af - 01/10-16 18:07

I fremtidens supermarked kan du besøg vinplantagen inden du køber vinenI fremtidens supermarked kan du besøg vinplantagen inden du køber vinen

Fransk supermarkedskæde indfører nu virtual reality i 228 butikker. Danske supermarkeder er positivt stemt overfor ideen.

Bildstrecke im Grossformat »

Kilde: En ny undersøgelse, som Retail Institute Scandinavia A/S står bag.

Ville du være mere inspireret til at købe større mængder og dyrere kaffe, hvis du forinden havde besøgt en kaffeplantage og set, hvordan kaffebønnerne blev ristet?

Det satser den franske supermarkedskæde "Carrefour" på. I hvert fald vil de nu teste det, der kaldes virtual reality i 228 butikker.

Med virtual reality kan du via en smartphone og nogle 3D-briller rejse til en vinmark, kaffeplantage eller placere dig på første række til et modeshow i USA.

I praksis fungerer det ved, at supermarkederne installerer nogle platforme, hvor man kan tage brillerne på og bevæge sig rundt i de forskellige verdener.

LÆS OGSÅ: Risiko for tagkollaps i op til 100 supermarkeder

I Australien har et shoppingcenter allerede taget metoden i brug.

- Virtual reality er en måde, hvorpå supermarkederne kan få oplevelser og storytelling ind i deres forretning. Det lægger en emotionel krog ind i forbrugeren, siger Dorte Wimmer, direktør for Retail Institute Scandinavia, der har fokus på detailhandel og forbrugeradfærd.

Like MX Penge på Facebook og bliv opdateret med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmarked.

Hun tror, at butikker med virtual reality vil kunne sælge flere, dyre varer, og hun er samtidig overbevidst om, at konceptet især vil gøre en forskel hos de handlende mænd.

Mænd vil gerne nørde inden for nogle kategorier, så de kan være "klogeåger". Hvis man gerne vil sælge noget til mænd, skal man altså tale til deres nørdegen. Med virtual reality kan du oplyse dem på en sjovere måde, end ved bare at skrive lange tekster om produktet.
Det siger Dorte Wimmer til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Disse to store danske butikskæder slår sig sammen

Hun mener, at virtual reality især vil være oplagt i danske supermarkeder, der har et ekstra stort behov for at nytænke deres koncepter.

En ny undersøgelse, som Retail Institute Scandinavia har udarbejdet, viser nemlig, at forbrugerne i Danmark og Holland bryder sig mindst om at købe ind.

LÆS OGSÅ: To nordjyske supermarkeder udsat for røveri

To af de store supermarkedskæder forklarer overfor metroxpress, at virtual reality på sigt godt kunne blive noget, de ville indføre.

- Samfundet er i en rivende digital udvikling, og vi skal konstant sikre tidssvarende intuitive indkøbsoplevelser for kunderne – det kunne potentielt også indeholde virtual reality i fremtiden. Det må tiden vise, siger Henrik Burkal, administrerende direktør i Rema 1000.

LÆS OGSÅ: Supermarkedernes selvbetjeningskasser kan gøre os til tyve

- Virtual reality er ikke et område, vi har kastet os over endnu, men vi følger naturligvis nysgerrig med, siger ens talsperson fra Dansk Supermarked, der blandt andet ejer Netto og Føtex.

Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen svarer dog til metroxpress, at virtual reality ikke er et koncept, de vil satse på i fremtiden. Coop ejer blandt andet Fakta, Irma og SuperBrugsen

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress