Af - 25/11-15 10:01; Opdateret: 30/11-15 10:23

GUIDE: 9 råd til en sikker julegavehandel i udenlandske netbutikkerGUIDE: 9 råd til en sikker julegavehandel i udenlandske netbutikker

Siden forrige år er mængden af fup og svindel på nettet steget betydeligt. Her er ni trin, du kan følge, så det ikke går ud over dine julegaveindkøb, når du handler i udenlandske netbutikker.

Bildstrecke im Grossformat »
Før du handler, skal du sikre dig, at virksomheden er placeret i Europa og ikke blot udgiver sig for at være det. Hvis firmaet ikke er europæisk, kan du være dårligt stillet rent rettighedsmæssigt. Kig efter virksomhedens adresse. Den står typisk på hjemmesiden, og kan give dig et praj om, hvorvidt virksomheden altså har til huse i Europa. OBS! Det er ikke nok, at sidens URL-kode har en europæisk adresse, som eksempelvis '.dk' eller '.uk'. Det kan sagtens være en kinesisk virksomhed, der har købt et europæisk domænenavn. Kan du ikke finde en adresse på firmaets hjemmeside, kan du undersøge firmaets adresse ved at google dig frem til ejeren af virksomheden, og herefter tjekke hvor i verdenen ejeren bor. - For eksempel kan du finde ud af, i hvilket navn firmaet er oprettet, på siden 'Whois.com', siger  Forbruger Europas leder Lars Arent til metroxpress - Google dig frem til andres mening om - og oplevelser med - den virksomhed, som du overvejer at handle med, råder Forbruger Europas leder Lars Arent. En virksomhed er formegentlig for god til at være sand, hvis firmaets produkter er meget billigere end konkurrentens. - Notér, om priserne stikker ud. Er priserne meget billigere end konkurrenternes, er det et tegn på, at tingene ikke er, som de skal være, siger Lars Arent. Når du har tjekket, at virksomheden ser ud til at være til at stole på, så husk at betal med betalingskort. Sådan er du bedre stillet, hvis du ender med at købe af en svindler (se hvorfor du er bedre stillet i råd 8). - Undgå at lave bankoverførsler, for her er banken ikke forpligtet ti at kunne trække penge tilbage. Giv aldrig dine kortoplysninger til virksomheden i en mail, råder Lars Arent. - Tjek, at betalingen sker i et sikkert miljø. Det kan du sikre dig ved at tjekke, om der er en hængelås inde i URL'en, siger Lars Arent. Er uheldet alligevel ude, og du altså ikke har fået den vare, du har betalt for, så start med at få kontaktet den erhvervsdrivende og gør opmærksom på problemet. - Hvis folk klager hos Forbruger Europa spørger vi altid, om de har gjort virksomheden opmærksom på problemet. Har de ikke det, venter vi med at begynde en klagesag til det er sket. Det kan jo sagtens være, at vareren blot er forsinket, eller virksomheden har kludret i det, uden det er med vilje, siger Lars Arent. Hvis virksomheden ikke er til at tale med, så kan du gå til din bank - hvis altså du har betalt med betalingskort. - Du kan få din bank til at hjælpe dig med at hive pengene tilbage igen, så længe betalingen er sket via betalingskort. Sådan er de regler, der knytter sig til at bruge et kreditkort eller et dankort. Det er en af de hurtigste veje til at få det hele godt igen, siger Lars Arent. Du kan helt gratis klage til Forbruger Europa. Det er et klagenævn for alle. Forbruger Europa er en offentlig myndighed etableret i samarbejde med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og EU-kommissionen. Du kan også gå til andre klagenævn, men hos de fleste koster det penge.

9 råd til, hvordan du sikre dig, at du ikke bliver fuppet, når du handler julegaver i i europæiske netbutikker. Rådene involverer både processen før, under og efter handlen. Kilde: De nordiske Forbruger Europa kontorer.

Julen er en travl tid, og med alle de gaver, som danskerne skal nå at få i hus, har man ikke rigtig tid eller overskud til, at julegaveindkøbet går galt.

Men det kan meget vel ske, når du handler julegaver i udenlandske netbutikker.

- I år har vi haft 700-800 klagesager, der alle omhandler svindel på nettet, og vi kan se, at der er sket en stigning på 25 procent i antallet af klagesager, siger Forbruger Europas leder Lars Arent.

LÆS OGSÅ: Danskerne handler på nettet som aldrig før

Han fortæller dog, at det ikke kun er antallet af ærgerlige sager, der stiger men at handlen på nettet også er steget helt markant.

Derfor har Forbruger Europa nu udarbejdet en liste med ting, du skal være opmærksom på, når du handler på nettet i udenlandske netbutikker.

Heriblandt en en tjekliste til, hvordan du sikrer dig, at du handler med en virksomhed, der ligger inden for Europa.

- Det er vigtigt at gøre sig opmærksom på, om du handler med en europæisk virksomhed, for det er svært at gøre dine rettigheder gældende, hvis du har købt varer af en virksomhed, der ligger uden for Europa, siger Lars Arent.

LÆS OGSÅ: Ung mand købte vildt ind med stjålne kort

Handler du i europæiske netbutikker, er du omfattet af de samme basisrettigheder som i Danmark. For eksempel har du 14 dages fortrydelsesret, og du har to års reklamationsret.

LÆS OGSÅ: Dankort-omsætningen når over 30 milliarder kroner

LÆS OGSÅ: Danskernes e-handel kommer udenlandske firmaer til gode

LÆS OGSÅ: Danskernes internethandel nærmer sig 100 milliarder kroner

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress