Af - 30/10-15 09:39

Din chef kigger med når du liker på FacebokDin chef kigger med når du liker på Facebok

Det kan koste dig jobbet, hvis du liker statusser eller sider på Facebook, der ikke stemmer overens med din virksomheds værdikodeks. Det erfarer Djøf.

Bildstrecke im Grossformat »

Metroxpress tog på gaden for at høre, om vi tænker over, hvem der kan se, hvad vi liker, og om vores chef kan kigge med.

Det kan næsten ikke komme som en overraskelse længere, at det kan koste dig en advarsel og i værste fald en fyring at lufte frustrationer om din arbejdsplads på de sociale medier.

Men det er nok de færreste, der tænker over, at det kan bringe dit arbejdsliv i fare, hvis du liker en Facebookside eller statusopdating, der er imod din arbejdsgivers værdikodeks.

Nogle danske arbejdsgivere følger nemlig med i, hvad deres medarbejdere liker. Det har fagforeningen Djøf erfaret.

Danske arbejdsgivere intensiverer, hvad de tjekker ud hos deres medarbejdere, og de slår ned, hvis det ikke stemmer overens med kodekset for virksomheden. Vi kender endnu ikke omfanget af det, men vi har hørt om arbejdsgivere, der kigger på, hvad deres medarbejdere liker.
Det siger René Rasmussen, der er chefkonsulent i Djøfs forhandlingsafdeling.

Kan du godt lide at læse om arbejdsliv, og vil du opdateres om emnet, så like MX PENGE på Facebook.

Han fortæller, at du som medarbejder har en loyalitetsforpligtelse. Arbejder du i en huminitær organisation og liker du samtidig billedet af "spyttemanden", så konflikter det med loyalitetsforpligtelsen.

Nogle virksomheder i USA bruger computerprogrammer - såkaldte robotter - i jobsøgningsprocesser til at gennemsøg kandidaternes sociale medieprofiler med det formål at frasortere kandidater, som ikke passer ind i virksomhedens værdisæt. Sådan kan likes af de forkerte sider ende med at koste en ansøger jobbet. Det oplyser René Rasmussen.

- I Danmark har vi endnu ikke robotter kun til formålet om at gennemsøge sociale medie-profiler, men vi ser en udvikling. For eksempel bruger nogle virksomheder i Danmark robotter til i rekrutteringsprocessen at gennemsøge, om du har brugt de konkrete ord, de søger efter, siger René Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Facebook fortsætter deres opdateringer: Nu kan du chatte med fremmede

LÆS OGSÅ: Chokeret studerende finder sine selfies brugt til at lokke mænd

LÆS OGSÅ: Facebook bliver endnu mere personligt

LÆS OGSÅ: Snapchat gør dig gladere end nogen anden social medie-app

LÆS OGSÅ: Jobløse Mikkels kæreste fik viral idé: Så mange job er han blevet tilbudt

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress