Af - 12/05-15 11:32

29 procent af dine dagligvarer er på tilbud29 procent af dine dagligvarer er på tilbud

Knap en tredjedel af dine dagligvarer er på tilbud - en større andel end nogensinde før. Det viser nye tal fra analysehuset Nielsen. Coop vil nu neddrosle antallet af tilbud.

Bildstrecke im Grossformat »

Her er de varer, som tiltrækker flest kunder, og som du fortsat kan købe på gode tilbud.

'Halv pris!', 'KUN i dag, 'Billigere fås det ikke'.

Supermarkederne lokker altid med billige priser på dagligvarer, men nu er tilbudene flere end nogensinde.

LÆS OGSÅ: Æbler tæt på at vælte mælk af økotronen

I første kvartal af 2015 blev 29 procent af dagligvarerne nemlig solgt på tilbud. Det viser tal fra analysehuset Nielsen.

- Danmarks ekstremt høje tilbudstryk skyldes, at at det danske marked har været i discountmode i årevis på grund af den finansielle krise. Danskerne har derfor en øget prisfokusering. Vi vil have noget for pengene på alle niveauer, vi vil gøre en god handel, siger Henning Bahr direktør, ejer og chefredaktør hos Retail Institute Scandinavia.

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan finder du de billigste flybilletter

Dansk Supermarked, der blandt andet ejer Føtex og Netto, kan godt genkende tendensen:

- Der bliver i branchen talt meget om kvalitet og lokale produkter, men faktum er, at tallene viser, at pris betyder mere end nogensinde. Pris er i stigende grad det parametre, som allerflest vælger ud fra, når de køber ind, siger pressechef for Dansk Supermarked Mads Hvitved Grand.

Han forklarer, at kunderne gerne vil jagte de gode tilbud, og at Nettoavisen eksempelvis derfor taler til den indre skattejager. Men nu skal forbrugerne gøre sig endnu mere umage i jagten på de gode tilbud, for hos Coop vil man nu neddrosle på antallet af tilbud

Vi synes, det er gået for vidt, og vi vil gerne bryde den her tilbudsjungle.
siger Jens Juul Nielsen, Informationsdirektør i Coop, der blandt andet ejer Fakta, Kvickly og Brugsen. Han tilføjer:

- Vi vil reducere antallet af tilbud og fokusere på faste lave priser. Vi vil hellere have skarpere men færre tilbud.

LÆS OGSÅ: Ny supermarkedskæde: Sådan sørger vi for ketchup til 10 kroner

Henning Bahr bekræfter, at Danmark er det land i Norden, som har det højeste promotion-tryk, som dækker over mængden af varer solgt på tilbud.

Det forklarer Henning Bahr med, at danske forbrugere er blevet hårdere ramt af krisen end de andre nordiske forbrugere, og derfor er det danske marked ekstremt prisdrevet. Samtidig har Danmark fået flere discountbutikker som for eksempel REMA 1000, hvilket gør det muligt for forbrugerne at jagte det gode tilbud.

LÆS OGSÅ: Betaler du for meget for dit mobiltelefoni?

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan finder du de billigste afbudsrejser

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress