Af - 22/10-15 15:22

Pers digitale bedemandsforretning møder modvind fra kunder og leverandørerPers digitale bedemandsforretning møder modvind fra kunder og leverandører

Mens flere og flere handler via nettet, er det stadig langt de fleste, der henvender sig til den lokale bedemand frem for at foretage bestillingen derhjemme ved computeren.

Bildstrecke im Grossformat »

Her er de brancher, hvor det ifølge eksperter ikke kan betale sig at være på nettet – hvor kunderne ikke kan klare omstillingen. Kilde: Jonas Hedman lektor på Copenhagen Business School og Roman Beck, professor på IT-Universitetet.

De fleste virksomheder i Danmark har en hjemmeside, og flere virksomheder eksisterer faktisk kun gennem deres hjemmeside. Men i nogle brancher er det rigtig svært at sælge varen over nettet.

Det erfarer den online bedemandsvirksomhed, bedrebegravelser.dk. Virksomheden har eksisteret i fem år og tilbyder attraktive priser, men stadig vælger 90 procent den fysiske bedemand.

Bedrebegravelser.dk eksisterer kun på nettet, hvor kunderne kan bestille og tilrettelægge deres begravelse elektronisk, og først når den døde skal afhentes, mødes man med bedemændene.

Det er blandt andet svært at slå igennem digitalt i bedemandsbranchen, fordi folk gerne vil sidde overfor bedemanden og være helt sikre på, at alt er i orden. Hos os sparer du mødet væk, så vi kan give dig billige priser.
Det siger Per Holm, der er medstifter af bedrebegravelser.dk.

LÆS OGSÅ: Skræmmende billeder viser, hvor meget tid vi bruger på mobilen

Bedrebegravelse.dk har i uge 39 undersøgt priserne hos 17 bedemænd og fundet ud af, at de konventionelle bedemænd gennemsnitligt er 76 procent dyrere end bedrebegravelse.dk.

- Der er mange mennesker, der mener, at der ikke skal spares nogle steder. De vil gerne gå ned til den lokale bedemandsbutik og betale for den personlige service, siger Per Holm.

LÆS OGSÅ: Nu kan du blive begravet med din hund

Roman Beck, der er professor på IT-Universitet forklarer, at det ikke kun er bedemandsforretninger, hvis forretningsmodel har svære forudsætninger på nettet:

De butikker, der kræver fysisk tilstedeværelse, kan være svære at outsource til internettet. Såsom for eksempel frisører og tæppemagere. Selve de praktiske processer som bestilling af tid og produkt kan gøres elektronisk, men produktet kræver stadig en fysisk tilstedeværelse, der gør, at disse forretninger har svært ved at eksistere på nettet.
Det, siger Roman Beck, der er ansvarlig for Teknologisk innovationsledelse og iværksætteri på IT-Universitetet.

LÆS OGSÅ: Må pårørende dyrke grøntsager på gravstedet?

Han mener dog, det handler om at udvikle sin forretning, så den passer bedre til den elektroniske tidsalder, og sådan vil den digitale bedemandsforretning stige.

- Bedemandsbutikker kunne udvide butikken til også at tage vare på at få afdødes digitale liv afsluttet. De kunne tage sig af at få de digitale kontoer og private profiler lukket, for at differentiere sig til den traditionelle, mere fysiske forståelse af bedemandsforretninger, siger professoren.


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress