Af - 13/11-16 18:40

Disse vingummier vil vi helst have i bland-selv-slik-butikkerneDisse vingummier vil vi helst have i bland-selv-slik-butikkerne

Folk vælger de gule vingummier fra i bland selv-slik-butikkerne. Eksperter mener, det alene er den gule farves skyld - det har ikke noget med smagen at gøre.

Metroxpress tog på gaden og spurgte danskerne, hvilken vingummifarve, de foretrækker, og samtidig testede vi, om de kan smage forskel på farverne. Se resultatet her. Se video i større format i vores videosektion Videoportal

Engang var det primært en ske, som kunderne i bland-selv-slik-butikkerne kunne øse deres slik op i poserne med. Men i dag har flere og flere bland-selv-slik-butikker indført en plastikhandske som alternativ.

Kunderne ifører sig den gennemsigtige engangshandske, og så er det ellers bare om at stikke hånden ned i de søde sager og klemme om det stykker slik, man vil have ned i sin pose.

Men handskens indtog i de danske bland-selv-slik-butikker har haft den konsekvens, at de gule vingummier i højere grad er blevet fravalgt af kunderne.

LÆS OGSÅ: TV: Nu kan du købe en Trump- eller Clintonboks med eksotisk slik

Fem ud af fem bland-selv-slik-butikker, som metroxpress har været i kontakt med, fortæller nemlig, at kunderne i højere grad fisker, efter de har indført plastikhandsken.

De fleste af de adspurgte butikker har lagt mærke til, at de gule vingummer i højere grad er blevet efterladt - de røde og grønne er i højere kurs.

Efter vi skiftede fra slikskovle til handsker, har vi lagt mærke, at det kun er den gule farve, der er tilbage i bakken, når vi fylder vores slikbakker.
Det skriver Candy Mega Store, der ligger på Frederiksberg til metroxpress.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmiljø.

- Folk foretrækker de røde og grønne vingummier. Nu hvor folk kan bruge handskerne, så har vi lagt mærke til et større salg af de farver, skriver Sukkertoppen, der ligger på Nørrebrogade til metroxpress.

Kundernes fiskeri falder ikke helt i god jord hos butikkerne:

- Det er lidt irriterende. Men det er jo frit valg, så man kan ikke gøre noget ved det, skriver slikbutikken Slikland Hvidovre til metroxpress.

Men hos Candy MegaStore Nordvest bliver fiskeriet værst for kunderne selv, for her får de gule vingummier lov til at ligge.

- Det vi gør dagligt er, at vi skubber slikket frem i bøtten, så i sidste ende er det svære at tage så mange stykker af en farve, skriver butikken til metroxpress.

Men der er ikke noget at sige til, at kunderne fisker, for en ny undersøgelse, som YouGov har udarbejdet for metroxpress, viser, at mere end halvdelen af danskerne har et forhold til, hvilken vingummifarve de foretrækker.

Med 24 procent af stemmerne er den røde vingummi den mest eftertragtede. Blandt de klassiske tre vingummifarver, rød, gul og grøn, har den gule vingummi fået en bundplacering med kun ni procent af stemmerne.

LÆS OGSÅ: Her gik halloween helt galt: Drenge fik peberspray i stedet for slik

Metroxpress har spurgt Leif Skibsted, der er professor i fødevarekemi på Københavns Universitet, om han kan forklare, hvorfor de gule vingummier er så upopulære.

Han tror, det er farverne i sig selv, der henholdsvis afskrækker og lokker folk.

- Alle elsker jordbær, og den røde farve minder os om jordbær. Derimod vil nogen måske se den gule som en tissegul farve, og danne associationer til urin, svarer professoren.

LÆS OGSÅ: TV: Sejt og magisk Skittles-trick tager nettet storm

Det er også Fødevareekspert Michael Renés bedste bud.

- Der er noget psykologisk i forhold til farvespillet. Det er bevist, at hvis man placerer to ens produkter i to forskellige emballagefarver, så synes folk, de smager forskelligt. Vi spiser dermed også med øjnene, siger Michael René, der er lektor på professionshøjskolen Metropol.

Metroxpress tog på gaden og spurgte danskerne, hvilken vingummifarve, de foretrækker, og samtidig testede vi, om de kan smage forskel på farverne. Se resultatet i videoen øverst i artiklen.

LÆS OGSÅ: Nu vil Bülow lave skumfiduser

Metroxpress undersøgelse er udarbejdet af YouGov, og den er baseret på interview med 1.004 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18-74 år i perioden 14. til 17. oktober 2016. Stikprøven er repræsentativ på køn, alder, geografi, samt stemmeafgivelse ved valget den 18. juni 2015. Den maksimale usikkerhed i undersøgelsen er +/- 3,1% (procentpoint).

LÆS OGSÅ: Her er ALT det slik vi savner fra barndommen

LÆS OGSÅ: Slikgigant fjerner dette populære stykke slik

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress