Af - 05/06-15 07:27

DONUT-FEBER: Det er ikke kun kvinders valgret du skal fejre i dagDONUT-FEBER: Det er ikke kun kvinders valgret du skal fejre i dag

5. juni er international donutdag - og salgstallene viser tydeligt, at danskerne er vilde med den runde, søde og hullede bolle.

Bildstrecke im Grossformat »

Pas på med at klikke videre - dine tænder vil løbe i vand!

Den er rund, ofte farverig på toppen, og så har den et ikonisk hul i midten. Fredag 5. juni er det international donutdag, og salgstallene for de danske donutbutikker viser, at danskerne er blevet sultne på donutten.

Det er mindre end et år siden, at den første dedikerede donut-café åbnede på Østerbro i København, og allerede nu har butikken, The Donut Shop, åbnet yderligere tre butikker.

LÆS OGSÅ: Danskernes slikforbrug er på vej mod verdensrekord

LÆS OGSÅ: Disse populære stykker slik får snart deres egen pose

7-Eleven har i flere år solgt donuts, men har i 2014 virkelig kunne mærke, at danskerne har fået appetit på den runde, hullede bolle. I 2014 er 7-Elevens salg af donuts steget med mere end 40 procent, oplyser kæden.

Når du smager på en donut, smager du på USA. Donutten er ikke bare et tilfældigt rundstykke med ost, den er ikke bare en anonym vare med fysiske og kemiske egenskaber. Donutten har tilknyttet en historie, som skaber værdi, identitet og oplevelse i et overflodssamfund.
Det siger Bent Egberg Mikkelsen professor i ernæring ved Aalborg Universitet.

Han fortæller, at mad i dag er mere stedbundet end før. Det vil sige, at madens historie og ophav betyder mere for os.

- Vi har en større interesse for mad, der kommer fra et andet sted, fordi det dermed har en særlig kvalitet. Det gør folk nysgerrige på varen, siger Bent Egberg Mikkelsen, der påpeger, at det i et markedsføringsperspektiv er genialt med en international donutdag.

Også den amerikanske donutkæde, Dunkin' Donuts, som åbnede sin første butik på Københavns Hovedbanegård i april, kan mærke forbrugernes "nysgerrighed" på donutten. Dunkin' Donuts har allerede nu to butikker i Odense og Roskilde i støbeskeen.

Christian Berton, kommerciel manager for Dunkin' Donuts siger, at salget går så godt, at kæden kigger efter flere steder, hvor man kunne åbne butikker.

På verdensplan sælger Dunkin' Donuts mere end 2,5 milliarder donuts om året.

LÆS OGSÅ: Ny forskning: Slut med at chokoladen smelter

LÆS OGSÅ: TV: Hun tager fusen på kunder i slikbutik - se hvorfor her

LÆS OGSÅ: Fangerne i Vestre Fængsel har usunde vaner

LÆS OGSÅ: Mor: Syrligt slik brændte hul i min søns tunge

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress