Af - 10/03-16 15:08; Opdateret: 10/07-16 18:08

Ny rekord: Tre unge iværksættere scorede halvanden million på et døgnNy rekord: Tre unge iværksættere scorede halvanden million på et døgn

Aldrig før er det lykkedes en skandinavisk virksomhed at indsamle så mange penge så hurtigt gennem crowdfunding-platformen Kickstarter.

Bildstrecke im Grossformat »

Tre unge mænd på 20 og 21 år har rejst næsten tre millioner kroner til at finansiere produktionen af deres musikanlæg SOUNDBOKS.

De unge iværksættere er fra Virum i Nordsjælland, men bor i USA, hvor de for tiden udlever deres erhvervseventyr.

Vi fangede administrerende direktør for SOUNDBOKS, Jesper Thomsen, på en linje fra San Francisco.

Meldingen var klar:

- Vi har haft den mest succesfulde lancering i Kickstarters historie af noget skandinavisk firma.

Interesserer du dig for iværksætteri, og vil du opdateres om emnet, så like MX Penge på Facebook.

SOUNDBOKS startede til et iværksætter-foredrag på Virum Gymnasium. Jesper Thomsen og Hjalte Wieth fik en idé til et højttaleranlæg, der skulle kombinere ekstremt høj volumen, lang batterilevetid, samt holdbart design. Kort tid efter var produktionen igangsat.

Vi spurgte Jesper Thomsen om forskellen mellem Virum og San Francisco.

- Ambitionsniveauet er helt anderledes i det her miljø. Hvad der er helt vildt høje ambitioner i Danmark, er ikke helt høje nok ambitioner herovre. Alt skal være vildere, større og hurtigere. Det er helt klart den største forskel.


Vi mødte Jesper Thomsen og Hjalte Wieth for et år siden
.

Siden da er der sket rigtig meget for de unge iværksættere. For under en uge siden startede de en kampagne på crowdfunding siden Kickstarter, og det har taget fart.
Målet var at indsamle 670.000 danske kroner - det nåede drengene på tre timer.

I skrivende stund har 911 personer valgt at investere i SOUNDBOKS, hvilket giver en samlet investering på over 2.8 millioner danske kroner.

De første halvanden million kroner var allerede hjemme efter et døgn.

- Vi havde store ambitioner da vi lancerede kampagnen. Men vi er alligevel blevet overrasket over, hvor god respons vi har fået, på så kort tid, siger Jesper Thomsen.

SOUNDBOKS har altså fundet næsten fire gange så mange penge, som efterspurgt - og det kommer til at have en positiv effekt på produktionen, lover stifterne.

- De resterende penge skal bruges på at sikre produktionen, så vi ikke ender i samme situation som sidste år, hvor vi ikke havde SOUNDBOKS til alle dem der gerne ville have.

LÆS OGSÅ: Ung iværksætter kickstarter ure af træ

Selvom SOUNDBOKS for tiden nyder galoperende vækst, forsøger drengene at forholde sig jordnære.

- Vi skal have alt op at køre 100% inde i organisationen. Når man er ung, og har lanceret en kampagne som den her, skal man sørge for at man selv kan følge med - som person og som team. Vi skal sikre os, at vi kører i det rigtige tempo - fordi det går altså rigtig stærkt.


Det er dog ikke alt, der er forløbet helt gnidningsfrit. Anlæggene har ikke altid været helt fejlfri - et problem, som stifterne nu har taget hånd om.

LÆS OGSÅ: Genialt: Danske iværksættere fjerner vindstøj fra mobilen

- Sidste år havde vi svært ved at følge med. Vi havde svært ved at opretholde kvaliteten i produktionen, så vi fokuserede på at give kunderne god service. Denne problemstilling har vi udbedret i år, ved at udlicitere produktionen til et produktionsfirma ved navn FleXonic, som producerer for blandt andre danske Bang & Olufsen samt amerikanske Microsoft og Apple, fortæller den adminstrerende direktør.

SOUNDBOKS kommer til at koste omkring 5.000 kroner i butikkerne, men kan købes til kampagnepris på Kickstarter for 3.500 kroner.

LÆS OGSÅ: Iværksættere indtager nordjysk slot

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress