Af - 17/06-15 14:01; Opdateret: 17/06-15 18:18

Danske studerende får spil med på verdens største spilmesseDanske studerende får spil med på verdens største spilmesse

Det startede som et skoleprojekt, men har nu vokset sig stort nok til Microsoft. I dag bliver et dansk spil, udviklet af tre studerende, præsenteret for verdens mest indflydelsesrige personer i spilbranchen.

Bildstrecke im Grossformat »
- Clash er et lokalt multiplayer-spil for op til fire spillere, hvor alle brugerne spiller på den samme skærm. Kilde: Asger Gitz-Johansen. - Det er et kompetitativt spil. Brugerne skal slås mod hinanden og vinde over deres venner i spillet. Kilde: Asger Gitz-Johansen. - Folk er meget inde i spillet, for ofte råber de af hinanden eller spillet, mens de spiller. Det kan vi se på vores tests. Det er et socialt spil. Kilde: Asger Gitz-Johansen. - Det er en fantastisk følelse at se nogle spille ens spil. Det oplevede jeg under testene af 'Clash'. Kilde: Liv Melina Darling Larsen. - Det er et spil, der er svært, men dets sværhedsgrad er let nok til, at en mor og hendes dreng på 12 år begge kan finde ud af spillet. Det viser vores tests. Kilde: Liv Melina Darling Larsen. - At der også står en pige bag det her spil betyder, at spillet ikke blive lige så "drenget", som det måske kunne blive. Drenge bruger tit guns og sådan noget i spil. Jeg er leadartist, så i vores spil er karaktererne dyr, der er lavet af stof. Kilde: Liv Melina Darling Larsen. - Stilarten i spillet siger rigtig meget om spillet. Du finder ikke den her stilart andre steder. Kilde: Liv Melina Darling Larsen. - Vi har lavet spillet til en stor målgruppe, men vi har snævret den primære målgruppe ind til folk i alderen 12-20 år. Kilde: Liv Melina Darling Larsen. - Folk skal nyde spillet. De skal ikke klunte rundt i menuer. Kilde: Liv Melina Darling Larsen. Iværksætterne bag spillet 'Clash' kalder sig FennecFox. De tre iværksættere diskuterer ikke alt ved spillet, men meget. Asger Gitz-Johansen siger, at de tager hinanden med på råd i 90 procent af beslutningerne omkring firmaet og spillet. Han tilføjee, at de plejer at være meget enige. Billedet forestiller 20-årige Asger Gitz-Johansen. Til sommer (2015) udkommer 'Clash'. Iværksætterne bag håber og tror, at de sælger spillet til 10.000 mennesker. Billedet forestiller Kasper Emil Darling Larsen. De tre iværksættere i firmaet har siden 2013 arbejdet på deres første kommercielle udgivelse 'Clash'. Billedet forestiller Liv Melina Darling Larsen.

Læs hvad de tre iværksættere siger om spillet 'Clash'.

Asger Gitz-Johansens mor var efter ham i folkeskolen. Han spillede for meget computer. Nu står Asger Gitz-Johansens sammen med sine tre venner fra Grenaa bag et computerspil, som i disse dage bliver præsenteret af Microsoft på verdens største spilmesse.

- Vi er stolte over, at vi har et spil, der har kvalitet nok til at komme med på messen. Men det har også været hårdt at udvikle spillet samtidig med, at vi har jongleret med skole, eksamener og arbejde, siger 20-årige Asger Gitz-Johansen.

LÆS OGSÅ: Droppede ud af 1. g: Nu scorer han kassen på gamer-videoer

De tre studerende har brugt fritiden på at udvikle spillet kamp-'Clash'. Det startede som et projekt på studiet, da de alle tre studerede på spilgymnasiet Game IT College i Grenaa. Opgaven var at producere en prototype, og her vandt 'Clash' fire ud af skolens fem præmier.

Det gav de tre studerende modet til at udvikle videre. For cirka to måneder siden havde modet vokset sig stort nok til, at de tog kontakt til den amerikanske softwaregigant Microsoft og introducerede deres nye spil.

Her forleden fik vi så pludselig en mail om, at Microsoft gerne ville lave en showcase med vores spil på verdens største spilmesse.
Det siger Asger Gitz-Johansens.

Showcase betyder, at en trailer for spillet vil blive præsenteret på messen. Men de tre iværksættere kommer desværre ikke selv til at se traileren på det store lærred. De skal nemlig til eksamen på deres studier.

LÆS OGSÅ: SPILANMELDELSE: Bloodborne

- Jeg er spændt på folks reaktioner. Man er jo sin egen værste kritiker. Men jo, jeg er meget stolt af vores spil, siger Liv Melina Darling Larsen, der sammen med Kasper Emil Darling Larsen er de to andre studerende bag 'Clash'.

LÆS OGSÅ: Lever af sin hobby: 17-årig dansk computerspiller indtager verdenstoppen

Messen falder også på et tørt sted. Asger Gitz-Johansen forklarer, at deres SU ikke rækker til at finansiere markedsføringen af spillet.

- Vi håber, at messen betyder, at folk kommer til at kende til os, så vi kan tjene penge på spillet. Nok til at udvikle vores næste spil, siger han.

Iværksætterne har mange ideer til deres næste spil, men de har brug for penge til eksempelvis licenser til softwareprogrammer.

Drømmen for alle tre iværksættere er, at kunne leve af at udvikle spil.

- Jeg vil virkelig gerne bare arbejde med det her. Jeg er skoletræt, og jeg glæder mig til at komme ud og observere, hvordan professionelle mennesker udvikler spil, siger Liv Melina Darling Larsen.

Og drømmen er også ved at få etableret ben at gå på. Microsoft har nemlig indvilliget i at udgive 'Clash' i Xbox One konsoller.

LÆS OGSÅ: SPILANMELDELSE: Rum-invasion på pap og app

LÆS OGSÅ: Ungt dansk par lever af at lave YouTube-Videoer

LÆS OGSÅ: 'GTA V' er stadig et af de bedste spil

LÆS OGSÅ: VM for iværksættere: De løb med sejren

LÆS OGSÅ: Populært computerspil chokerer: Nu kan du knalde en prostitueret

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress