Af - 02/05-16 18:00; Opdateret: 12/05-16 11:21

Sådan hjælper Mark folk til ikke at deltage i falske Facebook-konkurrencerSådan hjælper Mark folk til ikke at deltage i falske Facebook-konkurrencer

Præmierne er attraktive, og betingelserne for at deltage er nærmest for lette. Det plejer at være signalementet for en falsk konkurrence på Facebook. Dem sorterer Mark nu ud i.

Bildstrecke im Grossformat »
Mark Källstrøm er jobsøgende og kan endnu ikke leve af hans initiativ med siden: Konkurrencer-nonstop. Han tjener penge på, at der somme tider er reklamer øverst på hjemmesiden, mens enkelte firmaer betaler ham for at skilte med deres konkurrencer på siden. Sådan lød præmien på en konkurrence, som forleden fyldte på Facebook. Mere end 35.000 danskere deltog i konkurrencen - eller de troede, de deltog, for konkurrencen viste sig at være falsk. Læs mere om konkurrencen ved at trykke på linket nedenunder. Christian Itzchaky Larsen påstod i et opslag på Facebook, at han ville give to Justin Bieber koncertbilletter ud gratis. Det fik Facebook-brugere til at gå amok. Og da Christian Itzchaky Larsen eftefølgende snød dem ved at skrive til hver enkelt, at de havde fundet, gik de endnu mere amok. Hele 'snydeforløbet' blev dokumenteret i en video, som Christian Itzchaky Larsen har lavet. Se den ved at trykke på linket. I januar gik dette opslag på Facebook helt amok. Jacob Riis skrev, at han havde en Macbook Air-computer til overs, som han ville give væk. Opslaget fik over 33.000 likes, 37.000 kommentarer, og blev delt mere end 4.500 gange. Konkurrencen viste sig dog at være falsk. Læs mere om konkurrencen ved at trykke på linket nedenunder. .. som viste sig at være falsk. Konkurrencen gik amok på Facebook i påsken, hvor mere end 45.000 danskere likede, delte og synes godt om konkurrencens opslag. Læs mere om konkurrencen ved at trykke på linket nedenunder.

Klik videre for at få eksempler på konkurrencer på Facebook, der viste sig at være falske.

Like, del eller kommenter, og så deltager du automatisk i lodtrækningen om et gavekort.

Sådan plejer betingelserne for at deltage i en konkurrence på Facebook typisk at lyde. Betingelser, der ofte er nemme at overskue, og som sammen med en attraktiv præmie får mange til at deltage.

Men ind imellem er præmierne for gode til at være sande, og konkurrencerne viser sig at være falske.

Metroxpress har de sidste mange måneder skrevet om flere konkurrencer, hvor mange tusinde danskere er blevet ført bag lyset. Senest i torsdags, hvor Facebook-siden "Elgiganten Restlager" fik lokket mere end 35.000 brugere til at deltage i en konkurrence, der var det pure opspind.

LÆS OGSÅ: Ny hjemmeside kan spotte om Facebook-konkurrencer er falske

I forsøget på at få danskerne til at manøvrere i de mange sande og falske konkurrencer, har 26-årige Mark Källstrøm oprettet en hjemmeside, Konkurrencer-nonstop.dk, som giver et dagligt overblik over oprigtige konkurrencer på Facebook.

Jeg synes, det er for dårligt, at der ikke findes nogen myndigheder, der kan gøre noget ordentligt ved problemet, og jeg har derfor startet mit eget initiativ.
Det fortæller Mark Källstrøm til metroxpress.

Interesserer du dig for konkurrencer, falske firmaer, og forbrug - og vil du opdateres med artikler om emnet? Så like MX Penge på Facebook.

På siden kan man scrolle igennem konkurrencer på Facebook, og er man interesseret i at deltage, kan man kvit og frit trykke sig ind på Facebook-siden bag konkurrencen og deltage.

Det specielle ved min side er, at her undgår man spam. Man behøver ikke tilmelde sig noget nyhedsbrev, og man bliver ikke ringet op for at deltage i brugerundersøgelser.
Det siger han.

Mark Källstrøm har selv deltaget i over 1000 konkurrencer, siden han var fire år, og sådan har han specialiseret sig i at finde og udpege de konkurrencer, der overholder konkurrencereglerne, og som reelle firmaer står bag.

- En virksomhed må ikke engang opfordre til at brugerne skal dele, men det gør mange alligevel. Hvis en virksomhed opfordrer til at "tagge" eller "dele" for at deltage i deres konkurrence, så deler jeg den ikke på min side, siger Mark Källstrøm og tilføjer:

- Er jeg det mindste i tvivl om, hvorvidt konkurrencen er sand, så tjekker jeg virksomheden. Herunder antal likes, deres tidligere opslag, og om virksomheden har en hjemmeside, siger Mark Källstrøm.

LÆS OGSÅ: Vind en ferie for 2 x 3.000 kr. til Dayz Resorts

Når han ser en konkurrence, som ikke overholder reglerne, skriver han som regel til Forbrugerombudsmanden.

En robotservice hjælper også Mark Källstrøm til at spotte nyopslåede konkurrencer.

Gå til hjemmesiden her.

LÆS OGSÅ: Vildt populær Facebook-konkurrence: Her er tegnene på, at den er falsk

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress