Af - 07/10-16 16:54

Fire københavnere står bag ny app: Tinder for sneakersFire københavnere står bag ny app: Tinder for sneakers

Med den nye app "Stride" kan du handle med brugte sneakers. Drengene bag Stride forklarer, at de med appen vil skabe et mere sikkert sneakerforum for både køber og sælger.

Bildstrecke im Grossformat »
- Vi tror ikke, at appen bliver oversvømmet af udtrådte Converse til 100 kroner. Dem er der nok ikke særlig mange, der gider at købe, og derfor tror vi på, at markedet vil regulere sig selv, siger Tobias Juul Brøgger-Jensen. - Vi kommer ikke til at blive rige på Stride, så længe appen kun er Dansk. Vi håber derfor, at vi kan udvide appen til England, Tyskland og Frankrig, siger Tobias Juul Brøgger-Jensen. Tobias Juul Brøgger-Jensen og hans tre kolleger har satset så meget på Stride, at samtlige er gået fuldtid på projektet. Indtil Stride for alvor kommer i gang, må de fire iværksættere hæve løn fra puljen på de 410.000 kroner, som Innovationsfonden har investeret i projektet. - Vi håber, Stride bliver en markedsplads men også et tidsfordriv. Vi tror, at sneakerentusiaster kan lide at kigge på den ene par sneakers efter det andet, siger Tobias Juul Brøgger-Jensen (til venstre), der er en af iværksætterne bag Stride. De fire drenge har hver mellem 10 og 12 sneakers. På Stride kan du ligesom på Tinder sortere i de sneakers, som kommer op på din skærm ved at afstandsregulerere. Du kan også filtrere de størrelser fra, som du ikke er interesseret i. - Der skal helt sikkert nok være mennesker nok i verden, som er interesseret i bruge sneakers. Jeg plejer at sige, at der er nok mennesker på verdensplan til at danne et fællesskab om næsten alt – selv noget så specifikt som køleskabsmagneter, siger Jan Damsgaard til metroxpress. Han er professor i digitalisering på Copenhagen Business School og digital vismand. 32 år, Amager, cand.it i Digital Design og Kommunikation fra ITU. 29 år, Nørrebro, cand.it i Digital Design og Kommunikation fra ITU. 28 år, Østerbro, cand.merc i International Marketing Management fra CBS. 26 år, Sydhavnen, cand.it i Software Development fra ITU.

I stedet for at swipe liderlige piger og drenge, kan du med en ny app bladre dig gennem second hand sneakers.

Duer ikke, duer ikke, interesseret.

På Tinder swiper vi til højre og venstre for at få en hurtig gennemgang af friske singler på markedet. Den model har en ny app benyttet sig af - bare med sneakers. Fredag 7. oktober bliver appen "Stride" lanceret, og her kan du bladre dig gennem udvalget af secondhand sneakers.

Hvis du er interesseret i et par sneakers, swiper du - ligesom på Tinder - til højre. Med et swipe til højre følger du med aktiviteten omkring de udvalgte sneaks, og du har også mulighed for at byde på skoene.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmiljø.

Salget foregår som en aktion. Når sælger sætte sine sneaks til salg, vælger vedkommende en mindstepris, og hvor mange dage aktionen skal løbe. Sneaksne sælges til højestbydende, så længe mindsteprisen er opfyldt, og indtil tidsrammen er nået.

- De fleste brugte sneakers sælges i lukkede Facebook-grupper, men med vores app er handlen mere sikker. Når køber har vundet aktionen, trækker vi pengene, men vi overfører dem først til sælger, når begge parter har tilkendegivet tilfredshed med handlen, siger konceptudvikler på Stride, 32-årige Tobias Juul Brøgger-Jensen.

Han og de tre andre drenge, der står bag appen, indkasserer fem procent af hver handel, der er gennemført på Stride.

- Vi ved, at det er et nichemarked, og derfor skal vi have fat i mange af sneakersentusiasterne for at få succes. Det er alt eller intet, når man vælger at satse på noget så konkret som secondhand sneakers, siger Tobias Juul Brøgger-Jensen.

Men de fire drenge kan godt lægge de fleste bekymringer på hylden. For netop idéen med at satse benhårdt på noget så specifikt er en holdbar forretningside:

Det er rigtig smart at satse udelukkende på secondhand sneakers. Jeg plejer at sige, at det er godt at være meget for nogle få, end lidt for mange. Utallige eksempler viser, at udrullingen af apps lykkes bedst, hvis man fokuserer på et lille område – så kan appen udvide til secondhand jeans eller jakker, når den først har sat sig på markedet for brugte sneakers.
Det siger Jan Damsgaard til metroxpress.

Han er professor i digitalisering på Copenhagen Business School og digital vismand.

LÆS OGSÅ: Adidas afslører: Kanye Wests nye sneaker lander denne dag

Jan Damsgaard nævner, at Facebook eksempelvis begyndte i det små ved til en start kun at være tilgængeligt for studerende på Harvard. Først senere blev Facebook et sociale medie for alle.

- Den klassiske fejl blandt iværksættere består i, at man laver noget, der er bredt, fordi man tror, at der så vil være en større sandsynlighed for, at man rammer nogle, siger eksperten.

LÆS OGSÅ: Sådan fik 20-årig fat i 100 par hypede Yeezy-sko

Jan Damsgaard vurderer også, at det styrker appen, at den læner sig op af et interface, man kender: Tinder.

- Når man fører noget, der er velkendt, over på noget nyt, kan man bedre relatere til det, og det gør læringsbarrieren lavere. Sådan får man hurtigere folk med.

Tinder for sneakers - Stride - er ude fra på fredag, hvor den kan downloades på App Store og Google Play.


LÆS OGSÅ: Peter Falktoft designer sko af brugte metroxpress-aviser

LÆS OGSÅ: YEEZUS!! Sælger: "Har modtaget bud på 11.500"!

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress