Af - 26/08-15 09:07; Opdateret: 26/08-15 15:42

Mode-webshop taget i fupnummerMode-webshop taget i fupnummer

Så er den gal igen. Forbrugerrådet Tænk kalder det et 'stort problem', at fupmagere og småsvindlere har let spil på nettet.

storybild

Hvis man skal tro Veraldo.dk, er der voldsom handelsaktivitet på webshoppen. Men kunderne, der hver 10. sekund dukker op i pop up-vindue på webshoppen, kører i båndsløjfe. (Billede: Screenshot fra Veraldo.dk)

Der er fuld knald på salget på den danske mode-webshop Veraldo.dk, som ejes af den unge iværksætter Emil Sejer Wiingreen fra Fyn. Hver 1O. sekund popper der en lille besked som denne op i nederste venstre hjørne på webshoppejn som denne: 'En person i Klampenborg har lige købt Mary (en kjole med modelnavnet Mary, red.) indenfor de sidste 30 minutter'.

Men der er noget, der ikke stemmer. 'Køberne' i pop up-vinduet kører nemlig i båndsløjfe, og tricket skal formentlig give besøgende indtryk af, at de roligt kan købe tøj her, for det er der jo så mange andre, der gør.

Er du interesseret i forbrug, privatøkonomi og iværksætteri, og vil du opdateres med historier om disse emner, så like MX PENGE her

Det er et klokkeklart brud på markedsføringslovens pragraf 3, der forbyder vildledende markedsføring, og et endnu et eksempel i rækken på vildledende markedsføring på nettet, som metroxpress har afsløret de seneste måneder:

LÆS OGSÅ: Kunder raser over mode-webshop

For en uge siden var det mode-webshoppen Milavue.com, der blev taget i at bruge falske Trustpilot-stjerner i sin markedsføring. Det samme gjaldt webshoppen segboard.dk, mens flere små og mellemstore virksomheder har benyttet sig af kunstigt høje, vildledende førpriser.

LÆS OGSÅ: Pas på: Unge fupmagere snyder med Trustpilot-stjerner

LÆS OGSÅ: Direktør for stor dansk sportskæde taget i systematisk prisfusk

Forbrugerombudsmanden burde i større større omfang gribe ind over for småsvindlerne på nettet, siger Jakob Steenstrup, juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk.

- Forbrugerombudsmanden har selvfølgelig ikke uanede ressourcer. Men det er et stort problem, at forbrugerne bliver vildledt på webshops, og at småsvindlerne har forholdsvis let spil, siger han.

LÆS OGSÅ: Luksus-iværksætter erkender vildledende priser

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Forbrugerombudsmanden. Emil Sejer Wiingreen fra Veraldo.dk har ikke reageret på metroxpress' henvendelse.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress