Af - 08/11-16 16:22; Opdateret: 09/11-16 19:50

Pendlertalsmand: Der bliver lagt betalingsring om kollektiv transportPendlertalsmand: Der bliver lagt betalingsring om kollektiv transport

Den kollektive trafik herhjemme er markant dyrere end i Sverige og Tyskland. Næste år bliver det for mange pendlere endnu dyrere.

storybild

Det er ikke blot på vejene, der er trængsel. (Billede: scanpix/arkiv)

Man skulle være svensker. Eller tysker. Det er nemlig markant billigere at rejse med offentlig transport i vores nabolande. For eksempel koster et alle-zoners månedskort til hovedstadsområdet i Danmark 1.385 kroner, mens et månedskort til Stor-Stockholm kun koster 590 danske kroner. Det er en prisforskel på hele 135 procent. I Berlin og Hamborg er prisen henholdsvis 774 og 772 kroner.

LÆS OGSÅ: Pendlere får ekstraregning på næsten 5.000 kroner næste år

Den 15. januar næste år bliver alle-zoners kortet afskaffet. I stedet bliver Sjælland et takstzone-system. For nogle vil det betyde højere priser end i dag. For eksempel kommer et 30-dages pendlerkort til strækningen Helsingør-København til at koste 1.490 kroner, og fraviger man den naturlige rejserute, skal man købe billetter til dette oveni. Pendlertalsmand på Kystbanen Michael Randropp kalder prisudviklingen en ’katastrofe’:

LÆS OGSÅ: Forsinkelser smadrer passagerers tillid til DSB

- Mens man i landene omkring os holder priserne nede i et fornuftigt leje, bliver der herhjemme lagt en betalingsring om den kollektive transport, der tvinger folk over i bil.

Han henviser til et medlem fra Pendlerklubben, der efter den 15. januar næste år oven i pendlerkortet skal bruge 700 kroner hver måned til transport i hovedstadsområdet, fordi han har delebørn.

LÆS OGSÅ: Pendlere: Trættende sporarbejde sender mange i bilen

- Vi får stigende priser, færre afgange og flere forsinkede tog. Samtidig bliver det billigere at køre bil. Jeg må indrømme, at jeg selv er begyndt at regne på, om jeg skal købe en bil i stedet.
Michael Randropp, Pendlertalsmand for Kystbanen

LÆS OGSÅ: Sporarbejde koster DSB rekordstor regning til pendlere

Prisen på offentlig transport er de seneste 20 år steget med 30 procentpoint mere end den almindelige prisudvikling. Pris, nærhed og rettidighed er afgørende for, at kollektiv transport kan konkurrere med bilen, påpeger trafikforsker Niels Melchior, Aalborg Universitet. De seneste måneder har hverken S-tog eller eller DSB’s regional- og fjerntog levet op til kontraktmålene om rettidighed.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress