Af - 22/11-15 15:00; Opdateret: 22/11-15 15:23

Unges digitale vaner kan skabe problemer på arbejdsmarkedetUnges digitale vaner kan skabe problemer på arbejdsmarkedet

Snart er den generation, der er vokset op med den digitale tidsalder på arbejdsmarkedet, og det kan skabe misforståelser mellem dem og deres ældre -kommende - kolleger.

Bildstrecke im Grossformat »
Kathleen Ladani, 22 år fra Lyngby, studerer og har et deltidsjob - Jeg bruger Facebook til at skrive til min kolleger, om de ikke vil bytte en vagt og sådan noget. Alle mine kolleger er på Facebook, og derfor giver de mig hurtig feedback, når jeg kontakter dem derinde. Brit Andersen, 58 år fra København NV, arbejder som kok - Jeg snakker med mine kollegaer om arbejdsmæssige ting, når jeg er på arbejde, så det bruger jeg ikke Facebook til. Det er jeg ikke interesseret i. Sarah Fatta, 20 år fra Lyngby, studerende og har et deltidsjob - Facebook er godt til at kommunikere med mine kolleger, fordi de er meget nemme at finde derinde. Det har været nemt for mig at bruge Facebook til at tilkalde hjælp til kassen eller evaluere en eller anden dårlig arbejdsoplevelse med mine kolleger. (Red. Sarah Fatta arbejder som butiksekspedient). Lis Christensen, 47 år, administrativ medarbejder fra København Ø - Jeg er på Facebook, og jeg er også venner med mine kolleger, men jeg bruger ikke Facebook til at skrive til dem i arbejdstiden eller om arbejdsmæssige ting. Det gør man ligesom bare ikke rigtig på mit arbejde. Søren Schultz Hansens studier viser, at en sms for de unge er det samme, som hvis der er nogle, der prikker dem på skulderen. Når nogen, prikker én på skulderen, reagerer man typisk med at vende sig om og se, hvem det er. Lige så normalt er det for de unge at tjekke, hvem sms'en er fra. Det fortæller Søren Schultz Hansen, selvstændig erhvervslivsforsker. - De ældre kan opfatte det som uhøfligt, at du tjekker din mobil midt i noget vigtigt og arbejdsrelateret. De ældre bliver nødt til at være mere eksplicit overfor de unge om, at de unge ikke må tjekke deres mobiltelefon i et møde, så der ikke opstår misforstået irritation mod de unge. - En del ledere giver kun feedback til deres medarbejdere til medarbejdsudviklingssamtaler (MUS). Men overfor de unge signalerer det mangel på nærvær. De unge er vant til, at feedback er noget, man får hele tiden gennem for eksempel likes, og kommenterer. De forventninger tager de med sig på arbejdspladsen, siger Søren Schultz Hansen.

Metroxpress tog på gaden for at spørge de unge og de ældre ind til deres brug af sociale medier som en del af deres arbejde. Læs også, hvordan unge og ældre ellers er forskellige.

Børn, der er født i løbet af 1990'erne og i begyndelsen af det nye årtusinde er så småt på vej mod arbejdsmarkedet. Og det kan give problemer i forhold til deres ældre - kommende - kolleger.

'Digitale indfødte' - som de digitale unge bliver kaldt - har nemlig ganske andre digitale vaner, og dermed også andre digitale forventninger end den ældre generation

67 procent af eleverne i niende klasse bruger for eksempel regelmæssigt sociale medier i deres skolearbejde. Det samme gør sig kun gældende for 38 procent af voksne danskere i arbejde. Det viser to nye undersøgelser foretaget af Fredslund Research, Capgemini Sogeti og Vallensbæk Kommune med hjælp fra YouGov.

- Unge bruger de sociale medier i skolearbejdet, hvor de for eksempel opretter arbejdsgrupper på Facebook til at vidensdele og fordele opgaver, siger Søren Schultz Hansen, der er selvstændig erhvervsforsker, ekstern lektor på Copenhagen Business School og forfatter til bogen ‘Digitale indfødte på job’.

Kan du godt lide at læse om unge, arbejdsliv og teknologi, og vil du opdateres om emnerne? Så like MX PENGE på Facebook.

Men unge skal ikke regne med at chatte med kollegaerne over 55 år. Det er nemlig færre end hver tredje af dem, der bruger sociale medier i deres arbejde. Den statistik anbefaler Søren Schultz Hansen, at de ældre kolleger "forbedrer".

Hvis den ældre generation fastholder ikke at bruge de sociale medier, vil de kun opnå, at de bliver holdt "uden for" den arbejdsmæssige gøren og dialoger, for de unge vil bruge Facebook i arbejdsmæssige sammenhænge, uanset hvad de ældre kolleger gør, siger Søren Schultz Hansen.
Det siger Søren Schultz Hansen.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse:Unge sviner med energien

Der er også væsentig forskel på, hvor ofte de unge bruger videoopkald i arbejdsmæssig sammenhæng i forhold til den ældre generation. 35 procent af de unge mellem 18-34 år bruger teknologi som for eksempel Skype, mens tilsvarende kun gælder for gennemsnitligt 21,5 procent af medarbejdere i alderen 35-74.

- Konflikten består i, at vi har en ældre generation, der opfatter et Skype-møder som en dårligere udgave af et face-to-face møde, mens flere af de unge synes, det er irriterende og besværligt at skulle mødes face-to-face, siger Søren Schultz Hansen.

LÆS OGSÅ: Uhyggelige billeder: Afhængig af mobilen

Hans studier viser, at de unge ofte foretrækker at tage mødet over video, fordi det er hurtigere og mere effektivt.

Det der kan give problemer, hvis den ældre kollega ikke opfatter, at de unge tillægger videoopkald en positiv værdi. Det kan være, lederen tænker, at medarbejderne arbejder overfladisk og ikke fordyber sig nok, siden vedkommende ofte vælger at Skype med sine kollegaer frem for at holde mødet face-to-face.
Det siger Søren Schultz Hansen.

LÆS OGSÅ: Hver anden føler sig afhængig af sin smartphone

Se videoen, hvor unge gætter på, hvad gammel teknologi blev brugt til dengang

LÆS OGSÅ: 10 TIPS: Denne batteri-myte skal du glemme

LÆS OGSÅ: TV: Dansk Snapchat-stjerne: Jeg bruger gerne 5 timer på en god story

LÆS OGSÅ: Facebook: Derfor er netop disse ni venner på din profil

LÆS OGSÅ: 21 TEGN: Er du skide irriterende på Facebook?

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress