Af - 22/11-16 21:55; Opdateret: 23/11-16 09:26

Det danske jobmarked: Vi er blevet mere magelige og mindre mobileDet danske jobmarked: Vi er blevet mere magelige og mindre mobile

En times transport til og fra jobbet - i alt - er for et flertal af danskere en uoverstigelig barriere for at finde et nyt job, viser ny undersøgelse. - Vi er forkælede, siger branche-direktør.

storybild

Krisebevidstheden er forduftet. De fleste danskere, der er i job, betragter en samlet daglig tarnsporttid til og fra arbejdet på over en time som en uoverstigelig barriere, hvis de bliver fyret og skal ud at finde et nyt, tilsvarende job. (Billede: scanpic/atikel)

Mageligheden er tilsyneladende ved at indfinde sig oven på nogle hårde kriseår med stigende ledighed og uvished om, hvorvidt næste måned bød på en lønseddel eller en fyreseddel.

I hvert fald er vi blevet markant mindre indstillede på at bevæge os efter jobbet. Mens 68 procent af alle danskere i job i juni sidste år var indstillede på at pendle en time eller mere dagligt – altså mere end 30 minutter hver vej - for at bevare et job med samme løn og arbejdsbetingelse som deres aktuelle job, gælkder det i dag blot 41 procent. Det viser målinger, som Nordstat har foretaget for Dansk Erhverv.


Spørgsmålet: Forestil dig at du mistede dit job og fik tilbudt et nyt job med samme arbejdsbetingelser og løn som i dit nuværende job. Hvor lang daglig transporttid (i alt, dvs. frem og tilbage) ville du maksimalt være villig til at acceptere for at sige ja til jobtilbuddet?

Kilde: Nordstat for Dansk Erhverv. Henholdsvis 1.050 og 1.014 repræsentativt udvalgte personer over 18 år har svaret i juni 2015 og igen juni 2016. Heraf var henholdsvis 587 og 520 personer i job.

I en tid, hvor flere brancher som eksempelvis it, transport, rengøring og hotel- og restaurationsbranchen oplever akut mangel på arbejdskraft, er det problematisk, når mobiliteten falder, mener arbejdsmarkedspolitiske chefkonsulent i Dansk Erhverv Peter Halkjær.

LÆS OGSÅ: Boligselskab kritiseres for at give småjobs til ledige: 'Det lyder som ren spekulation'

- Det er ærgerligt for virksomhederne og for væksten i Danmark. Vi oplever, at der er virksomheder, der ikke kan få besat stillinger, selv om der er kvalificeret, ledig arbejdskraft inden for en pendlerafstand på halvanden til to timer, siger han og opfordrer de kommunale jobcentre til at skrue bissen på over for ledige.

- De kommunale jobcentre opfatter desværre stadig i mange tilfælde arbejdsmarkedet som noget der ligger inden for kommunegrænsen. Når der er ubesatte stillinger til akademikere i Vestjylland, nytter det ikke noget, at vi har ledige akademikere i København, som ikke vil flytte fra deres yndlingscafe, siger han med henvisning til, at ledige som hovedregel skal være klar til at tage et job, der har en samlet transporttid på tre-fire timer med offentlig transport, og personer med lange eller mellemlange videregående uddannelser skal tage ledige job i hele landet.

LÆS OGSÅ: Antallet af ledige faldt igen efter lille hop i august

- Der er mange ubesatte stillinger i vores branche, men der er stadig ledige med de rette kvalifikation derude. Der er for eksempel ledige kokke og tjenere i København, mens der er ubesatte stillinger i især provinsen. Vi er en forkælet befolkning. I Tyskland betragter man altså ikke en times transporttid som en hindring, men som en luksus. Hvis ikke vi kan få arbejdskraften herhjemme, må vi politisk sikre os, at vi kan få den fra andre lande.
Katia Østergaard, direktør i Horesta, brancheorganisation for hoteller og restaurationer

Både jobcentre og A-kasser skal ifølge Peter Halkjær gøre ledige opmærksomme på disse krav og sanktionere, når ledige ikke vil efterleve dem og søge bredt – også geografisk.

- Så har man ikke krav på dagpenge eller kontanthjælp. Der er store forskelle på tværs af kommuner på, hvordan og om de sanktionerer. Det mener vi ikke er hensigtsmæssigt, og det bør være et indsatsområde hos jobcentrene, siger han.

Men løsningen er ikke at svinge pisken hårdere over ledige, siger professor og arbejsmarkedsforsker Henning Jørgensen, Aalborg Universitet.

LÆS OGSÅ: Tænketank: Kontanthjælpsloft jager ledige væk fra job

- Jobcentrene sanktionerer og kontrollerer allerede i stor stil. Der er ikke brug for mere pisk, men for at opkvalificere ledige, så de matcher de krav, virksomhederne stiller. Kommunerne har skåret så kraftigt i efter- og videreuddannelsen af ledige, at vi i dag ligger 47 procent under niveauet i 1981. Det er dér, vi har svigtet; ikke på sanktionssiden. Tværtimod.

Peter Haljær er uenig i den analyse:

- Ofte er der ledige med de rette kompetencer uden for kommunen eller regionen. Det er skørt at bruge ressourcer på opkvalificering lokalt, hvis der inden for en pendlerafstand på for eksempel halvanden til to timer er ledige med de rette kompetencer. Man skal ikke gå over åen efter vand.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress