Af - 08/06-16 18:29; Opdateret: 09/06-16 08:42

Her er 15 berømte logoers hemmelige budskaberHer er 15 berømte logoers hemmelige budskaber

Har du nogensinde spekuleret over, hvorfor firmaernes logoer ser ud, som de gør?

Bildstrecke im Grossformat »
I 1960'erne planlagde fastfood-giganten at ændre deres logo, men blev anbefalet af en design-psykolog til at beholde det, fordi kunder underbevidst kom til at tænke på det trygge ved en mors bryst. B'et i cirklen forestiller en person, der har firmaets hovedtelefoner på. Det californiske IT-firmas logo består af digitale signaler, der danner silhuetten i den berømte bro, Golden Gate Bridge i San Francisco. Firmaet har også taget navn efter byen. De tre elipser i Toyotas logo er med til at danne bogstaverne i firmaets navn. Hvis du kigger nøje efter på bjerget, vil du kunne se en bjørn. Chokoladen Toblerone produceres nemlig i den schweiziske by Bern, der skulle være opkaldt efter en bjørn. Tomrummet mellan F og det røde symboliserer fart og en etter (en vinder, red.). Terningen til venstre former et G, og det sorte i kassen danner et C, hviklet er initialerne for spillekonsolen GameCube. FedEx er et stort, verdensomspændende fragtfirma fra USA. Det hvide mellemrum mellem E'et og X'et i logoet skaber en pil, der symboliserer, at post og fragt ankommer hurtigt. Logoet har vundet mange præmier. Rejseselskabet er ejet af rejsekoncernen TUI Group. Hvis du kigger godt efter, kan du se, at det glade ansigt er udgjort at et T, et U og et I. Det store tyske dæk-firmas logo danner et tredimensionelt dæk mellem bogstaverne C og O. Pilen former en glad mund, der får dig til at være glad og skal symbolisere kundetilfredshed. Læg desuden mærke til, at pilen går fra A til Z. Dette skal vise Amazons brede vifte af varer; de har alt fra A til Z. I logoet gemmer der sig en cykelrytter på en cykel. O'et er et baghjul, solen er et forhjul og bogstavet R danner cykelrytteren. Den amerikanske tv-station NBC har haft mottoet "proud as a peacock" (stolt som en påfugl, red.) siden 80'erne. Hvis du kigger efter, kan du se, at logoet er en påfugl med farverige fjer. Barberblads-producentens produkter er så skarpe, at bogstavet G og og prikken over I'et er blevet afskåret. Den tofarvede cirkel i midten formodes at være en propel, hvor hvid er propellen, der roterer hurtigt, og det blå er himlen.

McDonalds, Toblerone og Toyota.

Har du nogensinde tænkt over, hvorfor de kendte firmaers logoer ser ud, som de gør.

Svenska Dagbladet har kigget nærmere på en række berømte logoers skjulte detaljer og symboler.

LÆS OGSÅ: Test dig selv: Er du et mærkedyr?

Umiddelbart kan mange af logoernes betydning være vanskelige at afkode ved første øjekast. Men hvis man kigger godt efter, giver det faktisk ret god mening.

I galleriet øverst kan du se, hvad de hemmelige budskaber og detaljer betyder.


LÆS OGSÅ: Sprut-quizzen: Kan du genkende flaskerne?

LÆS OGSÅ: Galleri: Se de helt katastrofale logoer

LÆS OGSÅ: Kroejer glæder sig over udsigten til at få krone lovliggjort

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress