Af Bo Poulsen - 01/07-15 18:16

Sådan står du hvis din ferie rammes af Ryanair-konfliktSådan står du hvis din ferie rammes af Ryanair-konflikt

Fagbevægelsen har varslet konflikt mod Ryanair. Hvis din rejse rammes, har du muligvis ret til erstatning.

storybild

(Billede: Polfoto)

Hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst kort inden afrejse, er reglerne på området grundlæggende indrettet til at hjælpe passageren, fortæller Lars Arent, der er leder af forbrugermyndigheden Forbruger Europa.

- Der findes en lang række regler, der er skabt til at hjælpe passageren. Både helt almindelige erstatningsregler og regler, der er baseret på EU-regler om, at du skal kompenseres og har ret til en flyafgang.

Den viden kan muligvis vise sig ekstra værdifuld hen over sommeren. Onsdag gav Arbejdsretten i København fagbevægelsen medhold i, at de har ret til at indgå konflikt mod det irske flyselskab Ryanair.

LÆS OGSÅ: Ryanair-konflikt kan først indledes om to uger

Sker det, kan det udløse en række sympatikonflikter, og det kan blive ganske svært for Ryanair at flyve fra Københavns Lufthavn.

Men hvordan skal man som flypassager forholde sig, hvis rejsen bliver forsinket eller aflyst?

- Hvis et fly bliver aflyst, skal man bede om på anden vis at blive fløjet derhen, hvor man ellers skulle. Det er det klare udgangspunkt, siger Lars Arent.

- Hvis man bliver nødt til at købe en anden billet for at komme frem, så vil det i udgangspunktet også være et erstatningskrav, man bør rejse over for luftfartsselskabet.

Bliver flyet forsinket, og går man glip af noget på sin rejse eller har ekstraudgifter på grund af forsinkelsen, er det vigtigt at gemme sine kvitteringer for udgifterne og hurtigst muligt kontakte flyselskabet for at kræve erstatning.

LÆS OGSÅ: Ryanair taber i Arbejdsretten

- Hvis forsinkelsen er af en vis varighed, har man dels ret til noget mad og drikke, mens man venter, og hvis man kommer frem mere end tre timer for sent, har man krav til en kompensation, siger Lars Arent.

Kompensationen er ifølge Forbruger Europa på mellem 250 og 600 euro afhængig af forsinkelsens varighed og rejsens længde.

- Man skal rette henvendelse til luftfartsselskabet eller deres agent i lufthavnen og undersøge udsigten til at komme af sted, til at få dækket mad og drikke og til kompensation, hvis man går glip af noget på rejsen på grund af forsinkelsen.

Hvis fagbevægelsen indleder en konflikt mod Ryanair, går der formentlig 14 dage, inden den kan træde i kraft.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress