Af - 08/03-16 22:09

Eksperter: Uholdbart at butikker tager penge for at vejlede kunderEksperter: Uholdbart at butikker tager penge for at vejlede kunder

511 kroner. Så mange penge tager en Intersport i Schweiz for en times vejledning af deres kunder. Men eksperter tror ikke, det er et koncept, som danske butikker vil praktisere.

Bildstrecke im Grossformat »
Hvis du vil have hjælp af en af butikkens mest garvede sælgere i den Schweiziske butik, skal du betale, hvad der svarer til 511 kroner i timen. Billigere bliver det, hvis du kan nøjes med butikkens førsteårselev. Her skal du kun punge ud med, hvad der svarer til 163 kroner for en times hjælp. Mens en af Intersports butikker har indført betaling for at vejlede deres kunder, vil Intersport-kæden, som har 355 forretninger i Schweiz, vil ikke anbefale modellen. - Vi vil distancere os fra rabatbaseret forretningsmodeller og gøre det klart for kunderne, at et godt produkt og god rådgivning har sin pris, siger talsmand fra Intersport Roger Riegendinger til 20 minuten. Intersports direktør, Beat Zürcher, fortæller, at det nye koncept har virket efter hensigten: - Mange kommer velinformeret i forretningen og køber uden at få råd fra vores ansatte, siger han til 20 minuten, og fortsætter: Det paradoksale er, at de nu ikke bruger internettet til at købe varen, men kun til information. Hos Frierich Ulmer, der forhandler bryllupskjoler, er det kun de første 15 minutter, der ikke koster noget. Derefter koster det 25 euro -186 kroner - per kvarter, man får vejledning, men ved køb bliver beløbet tilbagebetalt. Også hos bryllupskjoleforhandleren Zoro i Zürich får man rådgivningsgebyret på 100 schweizerfranc - svarende til 682 kroner - tilbage, hvis man køber en kjole. - Det lyder meget mærkeligt, at en butik vil til at tage penge for at vejlede kunder. Især når det er den produktkategori, som sælges hos Intersport. Jeg kunne måske forstå det, hvis det var en bil til 300.000 kroner, som man ville købe, siger Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia. - Jeg tror ikke på konceptet. Service er en del af de imaterielle goder, man får ved at handle i en fysisk butik. Det skaber loyalitet mellem butik og kunder, og det er det, der gør, at du vinder på den lange bane, siger Dorte Wimmer - Undersøgelser viser, at hvis der er ikke er nogle butikker, hvor forbrugerne kan se varerne, så kan producenterne ikke sælge varerne, siger Lone Rasmussen, der er markedschef i Dansk Erhverv - Det er svært at spå om fremtiden, men jeg tror, det bliver svært for danske butikker at tage penge for at vejlede kunder. I hvert fald så længe, der er andre fra samme produktkategori, der gør det gratis, siger Lone Rasmussen.

En Intersport-butik i Schweiz tager op til 500 kroner i timen for at vejlede deres kunder. Kommer det til at ske i danske butikker?

Ville du betale for at få hjælp af en ekspedient i en butik?

Det er måske et spørgsmål, der kan blive relevant at stille dig selv. Tidligere skrev metroxpress nemlig skrevet om en Intersports butik, der ligger i byen Frutigen i Schweiz, som nu har valgt at tage op mod 511 kroner i timen for at ekspedere kunderne.

Butikken håber, at det nye initiativ vil sætte en stopper for alle de kunder, som søger vejledning i forretningen for derefter at købe varerne i en anden butik over nettet.

Hos Dansk Erhvev har man før set lignende forretningsmodeller hos danske virksomheder:

- For nogle år siden var der nogle fotohandlere der forsøgte at tage penge for deres vejledning. De brugte nemlig lang tid på at vejlede og vise alle kameraene funktioner. Købte man kameraet, fik man dog vejledningen gratis, fortæller Lone Rasmussen, der er markedschef i Dansk Erhverv.


Interesserer du dig for forbrug og forretning, og vil du opdateres om emnerne? Så like MX Penge på Facebook.

Hun forklarer desuden, at de fleste optikere tager penge for at lave synstests, ved mindre testen fører til et brillekøb i deres butik. Hun tror dog ikke, at det i længden er holdbart, at butikker tager penge for deres vejledning.

LÆS OGSÅ: Rema 1000 åbnede 13 nye butikker sidste år og har nu 270

Samme holdning har man hos Retail Institute Scandinavia, der har fokus på detailhandel og forbrugeradfærd:

- Jeg tror ikke på konceptet. Service er det, som den fysiske detail kan, og derfor tror jeg, at det er et selvmål at begynde at tage penge for vejledning. Servicen er inkluderet i varernes pris, og det vil forbrugerne forvente, siger Dorte Wimmer, der er direktør i Retail Institute Scandinavia.

Selvom mange butikker oplever, at kunderne får vejledning i butikken for derefter at købe varen på nettet, nævner Dorte Wimmer og Lone Rasmussen, at der foregår lige så meget trafik den anden vej.

- Man fokuserer for meget på trafikken fra butik til net. Det man kalder "showrooming". Men der sker lige så meget "webwooming", hvor man orienterer sig på nettet og går i den fysiske butik for at købe produktet, fordi mange opfatter det som mere sikkert, siger Dorte Wimmer.

LÆS OGSÅ: 1200 butikker dropper også 'skjulte' buræg

Elektronikmarkedet er et af de markeder, der især er pressede af netprisernes gode rabatter. Men det får ikke en stor kæde som Fona til at overveje at tage betaling for deres vejledning i de fysiske butikker:


Vi kunne aldrig drømme om at tage penge for vores vejledning. Aldrig i livet. Det ville være en kæmpe barriere for os.
Det siger Marketing- og onlinedirektør for Fona, Uffe Korsemann.

LÆS OGSÅ: Buræg er i 'bad standing' i danske supermarkeder

Han fortæller, at Fona tværtimod gør en dyd ud af at være showbutik med en masse dygtige ekspedienter. Ved at gøre butikken så attraktiv som mulig, håber Fona nemlig på, at kunderne får inspiration, så de får lyst til at købe hos dem.

- Hvis kunderne ikke køber hos os, må vi kigge indad. Så må vi gøre noget ved prisen, og kigge på de aftaler, vi har med vores leverandør, siger Uffe Korsemannn

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress