Af - 08/03-16 15:36

I denne butik skal du betale 500 kroner for at blive ekspederetI denne butik skal du betale 500 kroner for at blive ekspederet

En Intersport-butik har fået nok af kunder, der får råd og tips i forretningen for derefter at købe varen online.

Bildstrecke im Grossformat »

En Intersport-butik i Schweiz tager op til 500 kroner i timen for at vejlede deres kunder.

"Kan jeg hjælpe med noget"?

Sådan spørger mange ekspedienter, hvis man går rundt og ser lidt forvirret ud i en dansk butik. Men forestil dig, at du tog imod hjælp, og ekspedienten afsluttede sin vejledning med at sige: "Det bliver lige 5oo kroner for min hjælp".

Det kan lyde lidt banalt, men ikke desto mindre er det sådan, det foregår i en af Intersports butikker i den schweiziske by Frutigen skriver 20 minuten. Her er man træt af, at kunderne får vejledning af butikkens ekspedienter for derefter at købe varen til en billigere pris på internettet.

LÆS OGSÅ: 1200 butikker dropper også 'skjulte' buræg

Derfor har butikken besluttet, at det koster 24 schweizerfranc - hvad der svarer til 163 kroner - at få en times hjælp af en førsteårs lærling. Vil du derimod have hjælp fra en topsælger, skal du punge ud med 75 schweizerfranc - hvad der svarer til 511 kroner - for en times hjælp. Du skal også betale for vejledningen, selvom du ender med at købe varen i butikken.

Kan du godt lide at læse om indkøb og forbrug, og vil du gerne opdates om emnerne? Så like MX Penge på Facebook.

Konceptet har ifølge Intersports direktør, Beat Zürcher, virket efter hensigten:

- Mange kommer velinformeret i forretningen og køber uden at få råd fra vores ansatte, siger han til 20 minuten, og fortsætter:

Det paradoksale er, at de nu ikke bruger internettet til at købe varen, men kun til information.

Flere butikker har ifølge direktøren vist interesse for Intersports-butikkens nye koncept. Alt fra bankdirektører, to forskellige isenkræmmer-forretninger og underholdningsbranchen til optikere. De oplever nemlig alle, at de har det samme problem:

Kunderne kommer til dem og lader sig rådgive udførligt, men køber så varen et andet sted.

Men selve Intersport-kæden, som har 355 forretninger i Schweiz, vil ikke anbefale modellen.

- Vi vil distancere os fra rabatbaseret forretningsmodeller og gøre det klart for kunderne, at et godt produkt og god rådgivning har sin pris, siger talsmand fra Intersport Roger Riegendinger til 20 minuten.

LÆS OGSÅ: Elektronik-gigant lukker butikker i hele landet

Men selvom kæden ikke er begejstret for en af deres butikkers initiativ, så er modellen ikke en helt dårlig idé, lyder det fra forbrugerpsykologen Christian Fichter:

- Rådgivningsgebyret er en innovativ idé, som kan videreudvikles, siger han til 20 minuten og fortsætter:

- Jo flere specialforretninger, der overtager denne model, desto bedre.

LÆS OGSÅ: Fona lukker 25 butikker i overlevelsesforsøg

LÆS OGSÅ: Fona undgår konkurs - men skal skæres voldsomt til

LÆS OGSÅ: Ekspert: Ét af disse to supermarkeder står til at miste livet

LÆS OGSÅ: 'Sportskædernes Elgiganten' kommer til Danmark med billige priser

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress