Af - 09/09-15 17:56

TV: Blindtest - kan vi bedst lide kaffe fra McDonald's eller Starbucks?TV: Blindtest - kan vi bedst lide kaffe fra McDonald's eller Starbucks?

Kan man smage forskel på kaffepriserne? McDonalds har i september startet en kaffekrig, og nu har metroxpress testet, om folk bedst kan lide McDonalds billige kaffe eller Starbucks'.

Bildstrecke im Grossformat »
McDonalds brand er at være en fastfoodkæde, der serverer billig mad, men de sidste år har de forsøgt at bevæge sig mod at sælge noget sundere til en bedre kvalitet. De prøver at flytte sig opad i madhierarkiet, væk fra deres lavstatus i madhierarkiet. Starbucks kender vi som kæden, der sælger kvalitetskaffe. De sælger kaffe til dem, der vil have tilgængelig og god kaffe, men som ikke nødvendigvis er garvede kaffekendere. Det har Starbucks haft kæmpe succes med, siger Rune Dalgaard. - Jeg tror, det er klogt af McDonald's også at kunne konkurrere på kaffe. De andre kæder går nemlig også over deres område. I Starbucks kan du for eksempel få en sandwich til din kaffe, siger Rune Dalgaard. Jeg tror fint, der er plads til McDonald's på kaffemarkedet, for jeg tror ikke, at McDonald's er en konkurrent til kaffebutikkerne. Hvis din primære interesse er kaffe, tager du ikke til McDonald's. Desuden har butikkerne forskellige placeringer i byrummet, og de har åbnet på forskellige tider af døgnet, siger Rune Dalgaard.. McDonalds har serveret 15.000 kopper gratis kaffe den første uge i morgentimerne. Kæden deler kaffe ud i morgentimerne til alle de folk, der vil have kaffen, så der er ikke en max-grænse på, hvor mange kopper kaffe, kæden må dele ud. Kilde: Pia Tobberup, der er pressechef for McDonald's Danmark. Forventningen til kaffe har flyttet sig meget. 'Caffe latte' og espresso' er først rigtig kommet til Danmark i 80-90'erne, og i dag har mange en maskine, der kan levere specielle kaffe. Vi er dermed blevet mere kaffekræsne og kaffebevidste. Det er ikke længere kun de liberale, vi kan kalde for 'kaffesegmentet'. Nu er det 30-40-50 procent af Danmarks befolkning, siger Rune Dalgaard. - Det er blevet voldsomt dyrt at købe den gode kaffe i dag. Det tror jeg mange danskere synes. Men vi er på en gang og samme tid sure og irriteret over prisen, men omvendt betaler vi jo for den, siger Rune Dalgaard.

Læs Rune Dalgaards fulde "analyse" af kaffekrigen. Rune Dalgaards er brandingchef i reklamefirmaet Advice.

McDonalds har indledt kaffekrig.

Hver morgen i september deler McDonald's gratis kaffe ud for at sætte fokus på, at du godt kan få billig kaffe til, hvad de selv mener, en god kvalitet.

Men hvor god er McDonald's kaffe egentlig. Så god, at den kan slå Starbucks' kaffe? Metroxpress har undersøgt, om man kan smage forskel på prisen.

Testen viser, at fire personer bedst kunne lide McDonald's kaffe, mens de andre fire synes, at Starbuck's smagte bedst. Alligevel svarede de fleste, at de alene ud fra deres kendskab til de to kæder umiddelbart ville mene, at de kunne få den bedste kop kaffe hos Starbucks.

LÆS OGSÅ: I september er der gratis kaffe HVER morgen

Det overrasker ikke Rune Dalgaard, der er brandingchef i reklamefirmaet Advice, at McDonald's brand er imod dem.

Det er mere legitimt at komme med en kop fra Starbucks end én fra McDonald's. McDonald's falder lidt i samme kategori som med Dansk Folkeparti: Der er flere, der stemmer på Dansk Folkeparti, end folk vil indrømme.
Det siger Rune Dalgaard.

Han mener, at McDonald's initiativ om at dele gratis kaffe ud, er smart, nu hvor metroxpress har fundet ud af, at kædens omdømme er dårligere end deres produkt.

- Det er en udemærket gimmick, når McDonald's rent faktisk har et produkt, som overrasker positivt. De er oppe imod, hvad folk forventer, og derfor er det godt, at tænke i, hvordan man kan få folk til at prøve produktet, siger Rune Dalgaard.

LÆS OGSÅ: QUIZ: Kan en astronaut spilde kaffe på sig selv? Test din viden om livet i rummet

Og nu har folk altså prøvet McDonalds produkt og givet deres dom, og resultater er McDonald's tilfredse med.

- Kaffekæderne har selvfølgelig deres berettigelse på kaffemarkedet, men det har vi også. Vi betragtes ikke umiddelbart som det mest oplagte sted at få serveret en god kop kaffe. Men det kan man jo håbe ændrer sig med kampagnen, siger Pia Tobberup, der er pressechef for McDonald's Danmark.

LÆS OGSÅ: Nedbrydelige kaffekapsler skal slå aluminium ud

LÆS OGSÅ: Internettet går grassat: Hvad står der på denne kop?

LÆS OGSÅ: På fredag kan du købe din Starbucks kaffe her

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress