Af - 22/02-16 15:27

Stor forskel på hvad jyder og københavnere køber på nettetStor forskel på hvad jyder og københavnere køber på nettet

Det er nordjyderne, der køber flest rejser og hoteller på danske hjemmesider, mens vestjyderne er den landsdel, som køber mest tøj over nettet.

Bildstrecke im Grossformat »
Der er stor forskel på, hvilke produkter de forskellige landsdele køber mest af. Kilde: Ny undersøgelse foretaget af firmaet Eniro. 79 procent af Nordjyderne fortrækker at købe rejser og hoteller på danske hjemmesider. Dermed er de den landsdel, der køber flest rejser og hoteller på danske hjemmesider. - Nordjyderne har de sidste år indtaget en suveræn førsteplads i forhold til at købe rejser på nettet, og vi har i Foreningen for Dansk Internet Handel undret os over det, siger Henrik Theil. Klik videre for at læse hans mulige forklaring på tendensen. Fortsættelse fra forrige billede. En årsag kan være, at mulighederne for at gå i teatret og andre kulturtilbud er begrænset, hvis man lever nord for Aalborg, end hvis du eksempelvis bor i København, siger Henrik Theil og tilføjer, at nordjyderne måske derfor har en større tilbøjelighed til at komme væk og få noget kvalitetstid. 52 procent af sønderjyderne foretrækker at købe produkter inden for emnet "medier og underholdning" på danske hjemmesider. Dermed er det sønderjyderne, der køber flest af disse produkter på danske hjemmesider. Henrik Theil, der er kommunikationschef for Foreningen for Dansk Internet Handel, fortæller, at det generelle køb af underholdning på nettet falder: - Salget af cd'er, dvd'er og blu-ray på nettet falder. Selvom vi ser et scoop af vinylplader, kan det ikke gøre op for det faldende salg i den kategori, siger han til metroxpress. Blandt vestjyderne foretrækker mere end hver fjerde at købe deres tøj, tasker, smykker og andre modeprodukter på danske hjemmesider. Dermed er Vestjylland den landsdel, hvor flest køber modeprodukter på nettet. 22 procent af vestjyderne køber bolig- og livsstilsprodukter, som for eksempel møbler og køkkenudstyr på danske hjemmesider. Dermed er de den landsdel, der oftest køber disse typer produkter på nettet. - Undersøgelser viser, at e-handel nu er blevet en indkøbstype, som er velanset alle steder i Danmark, siger Reimer Ivang, der er e-handelsspecialist og lektor på Aalborg Universitet. Han fortæller, at nogle undersøgelser arbejder med et senarie, hvor fire millioner butikskvadratmeter er ude af spil allerede i 2025 som følge af e-handels stigende popularitet. - Vi ser i disse år et kollektivt skift i indkøbsvaner i Danmark, og det sætter store eftervirkninger i vores erhvervsliv. Nettet presser de fysiske butikker, siger Reimer Ivang til metroxpress. Overvejer du at åbne en fysisk butik, vil din butik have den bedste overlevelse, hvis det er en dagligvarebutik. Reimer Ivang fortæller nemlig, at det er den butiksform, der vil forblive i fysisk form i længst tid. - Det indkøbsområde er beskyttet af vores typiske indkøbsadfærd. Mange laver spontane beslutninger, når de står nede i den fysiske butik, men hvis du handler dagligvarer på nettet, vil du i højere grad have besluttet dig for dine indkøb forinden, siger e-handelsspecialisten. - Stort set alle undersøgelser viser, at Københavnere er pionerer inden for e-handel i forhold til de andre danske landsdele. Sådan er det med storbyer generelt, siger Reimer Ivang.

Hvilke fysiske butikker uddør sidst? Klik dig gennem galleriet og få svaret.

Make-up, hårde hvidevarer eller rejser.

Det er efterhånden muligt at købe alle slags ting på nettet, men der er stor forskel på, hvilke varer danskerne lader musen klikke ned i den digitale indkøbskurv, når de handler på danske hjemmesider.

Eksempelvis er Østjylland og Nordjylland de landsdele, hvor den største andel af befolkningen foretrækker at købe pleje- og sundhedsprodukter.

Elektronikprodukter og hårde hvidevarer bliver derimod oftest købt af de danskere, der bor i Øst-, Vest- og Sydsjælland samt Bornholm. Det viser en ny undersøgelse, som Eniro Danmark har lavet.

Kan du godt lide at læse om handel på nettet og om andre forbrugsvaner, så like MX Penge på Facebook.

Metroxpress har spurgt Henrik Theil, der er kommunikationschef for Foreningen for Dansk Internet Handel, om han har en forklaring på udsvingene.

Henrik Theil forklarer nordjydernes tendens til at købe pleje- og sundhedsprodukter med, at den landsdel har en lille overrepræsentation af ældre i modsætning til mange af de andre store områder i Danmark.

Mange kvinder vil i forbindelse med overgangsalderen begynde at skele til naturprodukter. Ofte vil man begynde at lede på nettet for at undersøge mulige bivirkninger og folks anmeldelser af produktet. Sådan kan man let blive fanget af ét specifikt produkt, der er lige til at købe over nettet.
Det siger Henrik Theil.

LÆS OGSÅ: Nethandel vil slå grænsehandlen næste år

I Øst-, Vest- og Sydsjælland og på Bornholm foretrækker 46 procent at købe elektronikprodukter og hårde hvidevarer på internettet, hvilket er rekord på landsplan.

- Jeg bor selv på vestegnen, og sandsynligheden for, at jeg kan finde en forhandler, er lille. Derimod er hovedstaden plastret til med elektronik- og hårde hvidevarebutikker, siger Henrik Theil.

Derfor er det lettere for den del af befolkningen, der bor på Øst-, Vest- og Sydsjælland og på Bornholm at købe elektronik og hårde hvidevarer på danske hjemmesider.

Samme landsdele har også rekord i at købe mest sports- og fritidsudstyr på nettet, og det forklarer Henrik Theil også med et smalt udvalg af nichebutikker i området.

Der er dog ikke ligefrem tale om et smalt udvalg af dagligvarebutikker i København. Alligevel er København sammen med Sønderjylland den by, hvor flest - 11 procent - foretrækker at købe dagligvarer på danske hjemmesider. Til sammenligning fortrækker kun tre procent af vestjyderne at købe dagligvarer på danske hjemmesider.

- Nethandel hænger sammen med, hvor travlt, du oplever, at du har det. Der kan sagtens være en større andel af københavnerne, der kører lige til kanten, og som derfor har behov for at betale sig fra dageligvareindkøbet, siger e-handelsspecialist Reimer Ivang, der også er lektor på Aalborg Universitet til metroxpress.

Han forklarer også, at de mest fremtrædende dagligvarespillere på onlinemarkedet, som eksempelvis Nemlig.com, kun leverer i København, da det kræver en stor befolkningskoncentration, før det kan betale sig for firmaerne at levere til området. Altså har flere af de danske landsdele måske ikke mulighed for at få mælk og smør bragt til døren.

Der er lige så mange østjydere som københavnere, der vælger at handle dagligvarer på danske hjemmesider, og det forklarer Henrik Theil fra Foreningen for Dansk Internet Handel med, at man i Østjylland har firmaet Osuma, der er den østjyske pendant til nemlig.com.

LÆS OGSÅ: Sms-koder skal gøre nethandel med dankort mere sikker

LÆS OGSÅ: Ung mand købte vildt ind med stjålne kort

LÆS OGSÅ: Dankort-omsætningen når over 30 milliarder kroner

LÆS OGSÅ: Sælger du brugte ting på nettet? Pas på skattereglerne

LÆS OGSÅ: Josephine og Caroline holder prisen oppe på deres brugte tøj

LÆS OGSÅ: Sarah blev udnyttet af en med sko-fetish: Hun er ikke den eneste

LÆS OGSÅ: Ekskæreste tager hævn: Sælger hans sure underbukser i genial annonce

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress