Af - 15/04-15 18:19; Opdateret: 15/04-15 19:17

MX's læsere: Vi vil have bedre service i Danmark!MX's læsere: Vi vil have bedre service i Danmark!

Læserne kastede med negative udmeldinger om Danmarks serviceniveau. Nu jagter metroxpress den gode service.

storybild

”Få danskerne til at udvise et minimum af høflighed”, og ”giv bedre service”. Læserne var enige om, at serviceniveauet i Danmark er for lavt, da metroxpress i går spurgte dem, hvorfor Danmarks turisme lider. Og læserne har fat i den lange ende.

Tilfredsheden med kundeservicen er faldet. Det viser en ny rapport fra rådgivnings- og analysevirksomheden, Wilke.

LÆS OGSÅ: Vi vil have turisterne tilbage: Hvordan vender Danmark udviklingen?

Morten Schrøder, direktør for Wilke, der står bag undersøgelsen, forklarer danskernes service-utilfredshed med, at halvdelen af kundeservicen er blevet digital:

- Du kan henvende dig gennem apps og hjemmesider, og det giver kunderne en forventning om at kunne blive hjulpet døgnet rundt. Det får kunderne til at stille større krav.

Lise Lyck, leder af center for turisme- og kulturmanagement på Copenhagen Business School har også en forklaring på undersøgelsesresultatet:

Det kan bunde i en nordisk natur om, at man ikke spørger til, hvordan hinanden har det
siger Lise Lyck, og tilføjer:

- I Sverige har man vendt kulturen ved at have stor fokus på at skabe et bedre serviceniveau, og det kan klart mærkes. For eksempel er servicen i Ørestaden vældig god, fordi mange af ekspedienterne er fra Sverige.

LÆS OGSÅ: Loyale pendlere får ekstraregning trods lavere service

Hvis danskerne vil have mere smil fra personalet, skal der tages initiativ til at satse på god service, siger Lise Lyck. Og fokus på den gode service bliver der sat hos Føtex. Hver måned kårer Føtexbutikkerne den medarbejder, der har givet den bedste service.

Føtexmedarbejderen Fanny Jørgensen har vundet prisen flere gange.

- Jeg har selv købt de fleste varer i Føtex, så når jeg vejleder kunderne, er det ud fra min personlige erfaring. Jeg rådgiver om alt fra, hvordan en vare smager til vaskeanvisninger.

Fanny Jørgensen står i kundeservicedisken, hvor kunder blandt andet går hen, hvis de er utilfreds med et produkt. Men det forhindrer ikke Fanny Jørgensen i at have succesoplevelser med kundeservicen:

- Jeg modtog engang en sur kunde, men ved at lytte, smile og have god øjenkontakt, endte hun med at sige, at jeg havde reddet hendes dag.

Fanny Jørgensen svarer at opskriften på god kundeservice handler om at være opmærksom på, at det er kunden, der er i fokus og ikke én selv.

LÆS OGSÅ: TV: Stewardesse tager service til et højere niveau

Metroxpress vil gerne sætte fokus på god service. Har du oplevet en særlig god service, som du mener har fortjent lidt omtale og opmærksomhed, kan du dele den med os her:

LÆS OGSÅ: Ung mand ville købe slips og fik uforglemmelig oplevelse

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress