Af - 23/06-15 11:25

Luksus-iværksætter vildleder sin kunderLuksus-iværksætter vildleder sin kunder

Den unge iværksætter Søren Bælum sælger luksusspiritus med vildledende tilbudspriser på sin webshop Deluxlife.dk.

storybild

Den unge iværksætter Søren Bælum er - igen - i problemer. Denne gang med vildledende prismarkedsføring på sin webshop Deluxlife.dk. (Billede: PR-foto)

TILBUD, TILBUD, TILBUD. Før 700,00. Nu 489,00.

De grønne skilte med skrift på den unge luksus-iværksætter Søren Bælums websshop Deluxlife.dk lokker med tilbud på luksusvodka, gin, cognac og anden spititus. Men tilbuddene er vildledende. Tilbudspriserne er nemlig Deluxlifes normalpriser.

LÆS OGSÅ: 20-årig luksus-iværksætter afsløret i afgiftsrod

Tilbuddene har kørt uafbrudt i knap to måneder, men en tilbudspris må ifølge forbrugerombudsmanden højst markedsføres i to uger; når det gælder spiritus endda sandsynligvis højst i en én uge, da spiritus ifølge Forbrugerombudsmandens vurdering falder ind under kategorien 'levnedsmidler og andre varer til husholdningens løbende forbrug', som der gælder strammere regler for.

Er du interesseret i iværksætteri, og vil du opdateres med historier om emnet, så like MX PENGE her

Kører tilbuddet længere, bliver tilbudsprisen automatisk til butikkens normalpris, og så er det ulovlig at reklamere med besparelser set i forhold til den ikke længere gældende førpris.

Det er disse regler, som Søren Bælum konsekvent overtræder på Deluxlife.dk. Det går ud over både forbrugere og konkurrenter i markedet, siger Forbrugerrådet Tænk.

LÆS OGSÅ: Luksus-iværksætter i problemer - igen

- Forbrugerne skal kunne stole på prismarkedsføringen. De får jo indtryk af, at de kan gøre en god handel, hvis de slår til, mens tilbuddet kører. Samtidig er det problematisk over for de konkurrenter, der holder sig inden for reglerne, siger Jakob Steenstrup, chefkonsulent i Forbrugerrådet

Søren Bælum skriver i en mail til metroxpress, at førpriserne på Deluxlife har 'været ment som vejl. før-priser', og 'vi har allerede nu skrevet tydeligt, at det er vejl. priser (som vi får fra leverandøren), således at ingen er i tvivl.'

LÆS OGSÅ: To handelsstudenter fanget i stort fupnummer med ure

Men den går ikke. Forbrugerombudsmandens retningslinjer siger klart, at man kun må 'anvende en vejledende pris som sammenligningsgrundlag, hvis varen har været solgt eller udbudt til salg hos den erhvervsdrivende til denne pris i en længere periode umiddelbart forud for annonceringstidspunktet.'

Det er ikke tilfældet på Deluxlife.dk.

Forbrugerombudsmanden oplyser, at vildledende prismarkedsføring kan medføre politianmeldelse og bødestraf.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress