Af - 09/06-15 20:26; Opdateret: 10/06-15 10:55

De næste Georg Jensen'er skal findesDe næste Georg Jensen'er skal findes

Læs hvad sidste års vinder fik ud af konkurrencen og se de kreative ideer fra dette års finalister.

Bildstrecke im Grossformat »
Nye alternative byggeformer i containere. Hjemmeside: https://www.facebook.com/cphshelter 3D-print som børn kan bruge. 3D-printeren skal kunne inspirere børn til at bruge deres kreativitet. Med Kidsprint kan børn printe deres verden med deres ideer. Hjemmeside: http://www.kidsprint.dk/ Magnetisk legetøj til børn, der sender data til computeren om, hvordan dit barn udvikler sin leg med klodserne. Sådan kan forældre følge med i barnets udvikling. Hjemmeside: http://playdxtr.com/index.php/en/ Firmaet producerer byparaplyer, som er en service for borgere og gæster, der har til formål at skabe et attraktivt byliv på alle årets 171 regnvejrsdage. Byparaplyen kan lånes i Abrellas opstillede paraplyholdere på udvalgte hoteller, restauranter, cafeer, i butikker og ved seværdigheder. Paraplyerne cirkulerer mellem holderne omkring i byen, efterhånden som folk benytter sig af dem. Hjemmeside: http://www.abrella.dk/ Firmaet sælger stemninger til sundhedsvæsnet. Billede forestiller en fødestue i Herning, som er lavet som et testværelse. MODOS tanke er, at stemningerne også kan overføres til butikker, hoteller og restauranter. Hjemmeside: http://modos.dk/ Ny innovation inden for selvlysende cykler og cykelgaming. Hjemmeside: https://mettelissau.carbonmade.com Flaskevand solgt som postevand. "Faktisk er noget af verdens bedste og reneste vand lige for næsen af os. I vandhanen", skriver firmaet på hjemmesiden. Flasken skal sørge for, at vi drikker postevand, også selvom vi ikke har en vandhane lige for næsen. Hjemmeside: http://www.postevand.com/ Designer af tøj i strik, der bliver lavet af 100 kvinder i en form for socialt netværkskonstruktion. Hjemmeside: http://www.stinnegorell.dk/ Skandinavsinke desing møbler Hjemmeside: http://www.nur.dk/ Et bureau, som specialisrer sig i markedsføring via blikfang, der skaber følelser, som får dine kunder til at huske dig. Hjemmeside: http://www.eventsbyskovsgaard.com/ Gennem patientportalen "Mit Forløb" hjælper Visikon med at skabe trygge og velinformerede patienter. Det reducerer indlæggelsestiden og personalets tidsforbrug på den enkelte patient. Samtidig forbedres patienternes kvalitetsoplevelse af hospitalet og behandlingen. Hjemmeside: http://visikon.com Gaming til træning i bilindustrien. Hjemmeside: http://www.sentio.net/ Gamifikation i et gratismagasin. Hjemmeside: http://www.seriously-wethinkfree.com/ Salgs- og markedskanal for kunst på nettet. Hjemmeside: https://artboost.com/ TV med nye teknologier live og socialt. Hjemmeside: http://cphlive.tv/ Kreativ hub for musikere med nye salgsværktøjer. Hjemmeside: https://www.facebook.com/messhub

Se nogle af de ideer, der er valgt ud til at være dette års mest kreative opfindelser.

Magnetisk legetøj, postevand på flaske og selvlysende lygter. Sådan lyder nogle af finalisternes ideer til de kreative iværksætters årlige Danmarksmesterskaber - 'Creative Business Cup'.

Sidste år gik konkurrencen i grød. 25-årige Lasse Andersen vandt med sin virksomhed GRØD, der sælger grød til danskerne.

- Konkurrencen gav mig et skulderklap fra dygtige folk. Jeg tror, at alle iværksættere engang imellem kan være i tvivl om, om deres ide er god nok. Konkurrencen kan derfor være en måde at få en fornemmelse for, om ens ide kan noget, siger Lasse Andersen.

Han er ved at etablere den fjerde GRØDbutik, som skal ligge Århus. Konkurrencen gav ham et netværk, og det netværk har ført til, at Lasse Andersen regner med, at New York til næste forår kan få GRØD at smage i egen butik.

LÆS OGSÅ: Iværksætter-profiler investerer millioner i dansk app

Foruden anerkendelse og netværk, dygtiggør konkurrencen også iværksætterne i at være skarpe på deres ideer.

- Hele konkurrencen går ud på, at iværksætterne skal være skarpe og reflekteret. De skal på meget kort tid formulere deres ide til djævlens advokater - til et dommerpanel, der har erfaring med kreative virksomheder og hardcore business.

LÆS OGSÅ: Glem de akavede skolebilleder: Nu kan din mor få dig som 3D-figur

Jurymedlem og direktør for Creative Business Cup fortæller, at at konkurrencen hjælper til at sætte fokus på, at der findes andre iværksættere end den klassiske iværksættertype:

Der findes mange konkurrencer, for folk, der har gået på DTU, og som mestre et Excelark, men vi har ikke en konkurrence for de kreative uddannelser. Vores konkurrence er for de kommende Geo Jensen'er.
Det siger Rasmus Tscherning.

LÆS OGSÅ: To iværksættere har knækket koden til god service på nettet

Vinderen er dog ikke den, der har det smukkeste produkt eller flotteste design. Vinderen er den iværksætter, der har størst mulighed for at blive til en forretning. En ide, der kan skabe arbejdspladser, fortæller Rasmus Tscherning.

Men det er ikke nok kun at have en god ide:

- Foruden forretningspotentialet vurderer vi også vinderen ud fra, om vi tror på at teamet kan gennemføre ideen, siger Rasmus Tscherning.

LÆS OGSÅ: Unge iværksættere vinder verdens fineste designpris

LÆS OGSÅ: Iværksættere vil redde piger fra typisk problem under byturen

LÆS OGSÅ: TV: Mand opfinder geniale sko, som fattige børn ikke vokser ud af

LÆS OGSÅ: Tobias og Christian har fundet enkel opskrift på iværksætter-succes

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress