Af - 14/04-15 11:40; Opdateret: 14/04-15 16:14

Vi vil have turisterne tilbage: Hvordan vender Danmark udviklingen?Vi vil have turisterne tilbage: Hvordan vender Danmark udviklingen?

Danmark er et af de europæiske lande, der har været dårligst til at tiltrække udenlandske turister de seneste ti år. Se hvilke danske perler, Danmark burde skilte med i stedet for de traditionelle attraktioner.

Bildstrecke im Grossformat »

Den Lille Havfrue, Louisiana og de mange cykelstier. Danmarks lokkemadder har ikke succes med at få turister til at bide på. Danmark har kun oplevet en fremgang i antallet af udlændinge på fire procent i perioden fra 2004-2014, mens Sverige og Finland har noteret en fremgang på henholdsvis 21 og 23 procent.

Det viser en kortlægning, som er lavet af Kommunernes Landsforenings nyhedsbrev, Momentum, på baggrund af tal fra VisitDenmark, Tourism Economics og de nordiske statistikbanker.

LÆS OGSÅ: Ærgerlig tendens gør ondt på dansk turisme

Ud af 48 europæiske lande, har kun turismen i Cypern, Kirgisistan, Luxembourg og Slovakiet har klaret sig dårligere i samme periode.

Er det på tide at sende den lille havfrue på pension? Hvilke danske perler står i skyggen af Tivoli og Rundetårn?

- Vi kunne brande os på vores opfindsomhed. For eksempel opfindelsen af koldskål. Folk bliver koldskålsnarkomaner, når de først har smagt det, siger Rasmus Wiinstedt Tscherning, direktør for Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi.


LÆS OGSÅ: Tivoli udvider sommersæsonen

Rasmus Wiinstedt Tschernin mener, at vi tager en masse god dansk mad for givet, og han så også gerne en større branding af sin egen favorit i det danske køkken:

Sol over Gudhjem, røget sild med æggeblomme, den kunne vi godt skubbe frem i rampelyset. Men måske bliver turisterne skræmt væk af de mange ben i retten?

LÆS OGSÅ: Eksperter: Eurovisions turist-millioner er rent gætteri

Ifølge Rasmus Wiinstedt Tscherning brander Danmark sig for tiden på bæredygtigheden, design og arkitekttur og de mange cykelstier. Det ser han et problem i.

- Det appellerer måske ikke til de store målgrupper af familier, der bare søger afslapning og underholdning. Vi skal huske de gode strande og skove, for eksempel i Nordsjælland. Og vi kunne også skilte mere med, at turister kan føle sig sikre i vores land.

VisitCopenhagen påpeger, at alternative overnatninger som eksempelvis den private overnatningsløsning Airbnb skal regnes oveni tallene. VisitCopenhagen anslår, at en halv million turister i 2014 benyttede sig af Airbnb, da de besøgte Danmark.

LÆS OGSÅ: Ny aftale skal sikre flere sydkoreanske turister i København

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress