Af - 02/12-15 09:54; Opdateret: 02/12-15 11:20

Julen er børnenes (forbruger) festJulen er børnenes (forbruger) fest

Hovedparten af danskernes julegavebudget går til legetøj og spil. Sådan er det ikke i for eksempel Estland og Polen, hvor kosmetik og alkohol fylder godt op under træet.

storybild

Hjerternes fest? (Billede: polfoto/arkiv)

Børnene sætter sig på den største del af danskernes julegavebudget. Det viser en undersøgelse, som den internationale bank Ferratum har foretaget blandt 14.204 kunder mellem 21 og 65 år i 21 lande.

LÆS OGSÅ: Julegavehit er ulovligt at bruge

Over en fjerdedel af de adspurgte danskeres julegavebudget – helt præcis 25,8 procent - går således til legetøj og spil, mens bøger og sportsudstyr indtager de efterfølgende pladser.

Til sammenligning bruger de adspurgte estere kun 9,1 procent på legetøj og spil, mens de bruger hele 14,8 procent på at lægge flasker med alkohol under træet. I Polen er det kosmetik, der er den tungeste post på gavebudgettet, mens tøj topper listen i Finland.

LÆS OGSÅ: 1. december: Sådan er chancerne for hvid jul ifølge DMI

Herhjemme er det i den grad lykkedes at gøre hjerternes fest til børnenes forbrugerfest, påpeger livstilsekspert Henrik Byager:

- I takt med, at vi er blevet et stenrigt samfund, giver vi børnene større og større gaver. Omvendt sporer jeg en tendens til, at vi voksne måske toner vores gaver til hinanden lidt ned for at have råd til at give børnene den PlayStation de så brændende ønsker sig, siger han og tilføjer:

LÆS OGSÅ: Billigt! Flyv til London i julen for 39 kroner

- Så sidder vi så der omkring juletræet og kigger på bjerget af gaver til børnene og sværger, at næste år skærer vi ned. Men det gør vi så ikke: For børnene forventer det. Der er et element af socialt pres, godt hjulpet på vej af de kommercielle interesser.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress