Luksus-færdigretters alder holdes skjult for forbrugerneLuksus-færdigretters alder holdes skjult for forbrugerne

Forbrugerne har krav på at få at vide, hvor gamle supermarkedernes ferske færdigretter i virkeligheden kan være, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Bildstrecke im Grossformat »

Forbrugere, som køber supermarkedernes nye, ferske færdigretter, har ingen mulighed for at vide, hvor gammel maden er, når de putter den i kurven og senere i munden.

Det viser en gennemgang, som metroxpress har lavet af samtlige nye luksus -aftensmåltider fra kendte restaurationsbrands som Meyers, Løgismose, Cofoco samt øko- producenten Hanegal. Ingen af emballagerne er nemlig mærket med produktionsdato – kun med udløbsdato.

LÆS OGSÅ: Danskerne forventer friske færdigretter: Så gamle er de i virkeligheden

Men det skal være slut med at købe færdigretter i blinde. Forbrugerne har ret til at få at vide, hvor gammel deres mad er, forlanger Camilla Udsen, seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

- Produktionsdato er et af forbrugernes vigtigste redskaber til at få at vide, hvor frisk den mad er, som de køber. Og selvfølgelig bør forbrugerne have ret til information om, hvad de spiser, så jeg vil klart opfordre producenter og supermarkeder til at få datoen på, for den indsigt har forbrugerne ikke i dag.

- Selv om der bestemt ikke er noget galt med maden, så tror jeg tror ikke, at jeg ville bryde mig om at betale så mange penge for mad, som kan være op til tre-fire uger gammel.
Preben Vestergaard Hansen,fødevareekspert og lektor ved Professionshøjskolen Metropol

Retterne markedsføres som en bekvem mulighed for at spise gourmetmad på restaurant derhjemme, og kravet kommer, efter metroxpress i går skrev, at de ferske færdigretter er fire, tre og to uger gamle, før de når sidste anvendelsesdato.

LÆS OGSÅ: Du har sikkert tøet din mad forkert op hele dit liv

Også Michael René, lektor ved professionshøjskolen Metropol, forlanger klarhed:

- Producenter og detailhandlen står foran en større opgave med at forklare forbrugerne, hvorfor de her færdigretter kan holde i tre-fire uger. Det skyldes blandt andet tilsætning af salt, sukker, syre, varmebehandling og reducerede vandmængder i produkterne, som skaber ugunstige forhold for bakterier.

Selv om kun en procent af danskerne mener, at det er er i orden, at ferske færdigretter kan være op til tre-fire uger gamle, er svarene på, hvorfor denne oplysning holdes skjult for forbrugerne vidt forskellige i Coop og Dansk Supermarker.

LÆS OGSÅ: Her får du byens bedste tapas

Dansk Supermarked, som sælger ferske færdigretter fra Løgismose i Netto, ønsker ikke at svare på, hvorfor deres færdigretter er uden produktionsdato. I stedet henviser Dansk Supermarked til producenten Løgismose Meyers A/S:

Her siger kommunikationschef Anne Mette Buus:

- Vi følger fødevaremyndighedernes anvisninger, og vi oplyser den lovpligtige dato – udløbsdatoen. Jeg er overbevist om, at fødevaremyndigheden gør det bedst mulige for forbrugerne ved denne løsning. Det vigtigste er, at folk ikke spiser for gammel mad.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du holde dig LANGT væk fra '5 sekunders-reglen'

Men i Coop, som sælger både Meyers, Cofocos og de økologiske retter og tilbør fra Hanegal udtrykker kvalitetschef Karin Frøidt en anden holdning:

- Det kan godt have været en forkert beslutning ikke at gøre det, og en rigtig at overveje fremover at sætte produktionsdato på. Alle retterne er naturligvis holdbarhedstestede, så vi er sikre på, at kunderne får en god oplevelse.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress