Af - 26/05-15 22:21

Galleri: Danskernes skøre klager og henvendelserGalleri: Danskernes skøre klager og henvendelser

Danskerne har EU-rekorden i at klage. Nye eksempler på danskernes klager og henvendelser til tre af Danmarks største virksomheder viser, at danskerne kontakter virksomhederne med hvad som helst.

Bildstrecke im Grossformat »
Mail fra kunden: 'Nej nu må det stoppe. Det kan da ikke være rigtig, at Danmarks befrielse skal skubbe aftenens programmer væk.kære venner - det er 70 år siden nu. Hvis der absolut skal ribbes op i noget så gammelt, så send det dog i dagtimerne, hvor de gamle der kan hus...'   Personen havde skrevet sin klage i emnefeltet, og der var ikke plads til mere tekst. Seernes redaktør, Lars Bennike svarede: 'Hvis man ikke interesserer sig for Danmarks historie og befrielsen i 1945, så er det naturligvis træls, at TV 2 transmitterer fra Mindelunden i aften i anledning af 70-året for sejren over nazismen. Der er dog tale om et redaktionelt valg, som ligger fint på linje med TV 2s public service forpligtelse til at oplyse danskerne om væsentlige forhold af samfundsmæssig betydning, og derfor finder jeg ikke anledning til kritik.' Mail fra kunden: 'Må man have sin hest med i S-toget?' Kilde: DSBs pressevagt. Mail fra kunden: 'Min datter er rødhåret. Ingen i hverken min familie eller min mands familie har rødt hår, men da min mand anlagde skæg, var det rødhåret' Lars Bennike, seernes redaktør, svarede: 'Jeg håber, at din mand er tilfreds med sit røde skæg – men jeg er ikke helt klar over, hvorfor du fortæller mig det?' Der var nogle, der klagede over, at forlystelserne lukkede, da vi havde skybrud for et par år siden, siger Tivolis pressechef, Torben Plank. Mail fra kunden: 'Jeg har en kammerat ved navn Jonas, som er lettere forelsket i en af jeres sportsværter. Problemet er bare, at han har glemt hendes navn. Han er dog overbevist om, at det ikke er én af følgende værter: Heidi Frederikke, Camilla Nørgaard, Stine Bjerre eller Ulla Essendrup/Terkelsen. Kan I hjælpe med dette? Kunne det være Nadia Filt, eller er der flere?' Lars Bennike, seernes redaktør, svarede: 'Det kan godt være, at det er Nadia Filt, men jeg har vanskeligt ved at afgøre sagen af den simple grund, at jeg ikke kender din kammerat.' Han kan muligvis selv finde ud af, hvem han er forelsket i, hvis han lidt oftere ser sportsnyheder på TV 2 :-)' Vi har haft en gæst, der klagede over, at tulipanerne ikke var sprunget ud, siger Tivolis pressechef, Torben Plank. Mail fra kunden: 'I dagens etape 17.7 i Tour de France omtaler Jørgen Leth rytteren Fridigos profil manden med "ørnenæsen" fulgt op af grinende Dennis Ritter med sjofel bemærkning om, om han kan lugte målstregen før alle andre. Det er sgu for groft. Tænk på alle, der ser med, der måske fra naturens side har en stor eller krum næse, hvordan det må føles, hvis det ikke er mobning af ynkeligste klasse? Godtager TV 2 det, eller vil de mon undskylde....vi ser!' Til det svarede Lars Bennike, eeernes redaktør: 'Jeg har sendt kritikken videre til redaktionsledelsen på SPORTEN, men efter min opfattelse var der tale om en uskyldig spøg, som der også skal være plads til i dækningen af Tour de France'. Jeg opfatter ikke bemærkningen som generelt nedsættende over for bestemte grupper eller lignende, så på den baggrund finder jeg ikke anledning til at rette kritik mod TV 2.' Mail fra kunden: 'Hvor lang tid skal en flæskesteg have i ovnen?' Kilde: DSBs pressevagt. Mail fra kunden: 'Nu har jeg utallige gange hørt jer sige i Nyhederne, at der er blevet kastet med "Brosten", Men det har intet med brosten at gøre. Godt nok er det granit, men det er også den eneste lighed. Det er Chaussèsten, som de kaster med.... Jeg er selv brolægger og vant til at arbejde med begge dele. Kunne godt tænke mig at se, dem der kaster med det, kaste med brosten, for så kaster de ikke særlig langt eller særlig mange.... ;) Som det ses på den vedhæftede side, så er en brosten 15x15x20 i størrelsen og chaussèsten er cirka 10x10x10 Synes det er utroligt at dygtige journalister som jer, gang på gang kan tage så meget fejl.... ;)' Lars Bennike, seernes redaktør, svarede: 'Du har formentlig ret ud fra et fagligt synspunkt. Jeg er imidlertid sikker på, at det vil være vanskeligt at få TV 2s journalister til at sige chaussésten, hvis de skal berette om demonstranter eller andre, som brækker brolægningen op for at kaste med sten. I almindelig tale hedder det at kaste med brosten. Jeg har dog for god ordens skyld orienteret cheferne for NYHEDERNE og NEWS om din opfordring, så de kan overveje sagen.' Et gæst spurgte, om man får pengene retur for entre og turpas, hvis det regner, siger Tivolis pressechef, Torben Plank. Mail fra kunden: 'Det er meget irriterende, at I lover folk, at man kan spille med i 'Pengene på bordet', når det praktisk talt er uladsiggørligt. I skulle have nogle flade. I tager folks tid og energi. Når appen viser sig, er programmet gået i gang, og det er for sent at spille. I skulle have skåret pikken af.' Lars Bennike, seernes redaktør, svarede: 'Jeg er i tvivl om du selv skriver – eller om en ubehøvlet person har bemægtiget sig din computer? For god ordens skyld har jeg dog sendt din henvendelse videre til TV 2s kundeservice, så de kan undersøge, om der er problemer med appen til Pengene på bordet. Jeg håber, at du snart får svar fra kundeservice.' Mail fra kunden: 'Min kæreste siger, at Storebæltsbroen starter fra Korsør, men jeg er sikker på, det er Kalundborg. Kan du hjælpe med det rigtige svar? Der er en middag på højkant.' Kilde: DSBs pressevagt. Seernes redaktør, Lars Bennike, fortæller, at det eneste mønster, der er i de klager, som han modtager fra TV 2's seere er, at mange klager over genudsendelser. Eksempelvis er programmet 'Liebhaverne' blevet genudsendt en del på kanalen.

Danskerne henvender sig med de mærkeligste henvendelser og klager til TV 2, Tivoli og DSB.

Kære DSB. Hvad er opskriften på flæskesteg? Hej TV 2. Hvorfor bruger I så meget af aftenens sendeflade på befrielsesdagen, når det nu er 70 år siden?

Metroxpress har samlet nogle af de mest spøjse klager og henvendelser til Tivoli, TV 2 og DSB. Eksemplerne viser, at danskerne klager og henvender sig med hvad som helst.

- Danskerne har EU-rekord i at klage. Men der er samtidig ikke belæg for, at vores virksomheder er dårligere end virksomhederne i de andre europæiske lande, siger Vagn Jelsøe,vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

LÆS OGSÅ: Svensk politi med kreativ GUIDE: Sådan klager du over dit narko

Forbrugerrådet Tænk opfordrer folk til at klage, hvis de har noget at klage over. Virksomhederne gør sig nemlig mere umage, når forbrugerne er kritiske.

LÆS OGSÅ: Se Carlsbergs geniale modsvar til omstridt fitnessreklame

Noget tyder på, at virksomhederne mest skal fokusere på at behandle hankønnet fair.

- Vi har lavet en undersøgelse for nyligt, der viser, at hvis der er noget, en mandelig forbruger hader, er det at blive snydt. Kvinderne går ikke nær så meget op i det, siger forbrugerekspert Mette Skovgaard Frich fra Retail Institute Scandinavia, og fortsætter:

Medierne og Forbrugerrådet fordrer en klagekultur. Et program som 'Kontant', der sætter fokus på forsmåede forbrugere, skaber fokus på, at man som forbrugere skal være opmærksom på sine rettigheder
siger Mette Skovgaard Frich.

LÆS OGSÅ: Massiv protest over denne reklame: Forarger den dig?

Mette Skovgaard Frich mener, at det skærper forbrugernes lyst til at klage, når de bliver gjort opmærksom på deres muligheder. Generelt mener hun, at det er meget godt, at dansker ikke er så autoritetstro.

LÆS OGSÅ: Minister klager over EU-sag mod Gazprom: Uacceptabelt

LÆS OGSÅ: Kommuner tæppe-bombes med klager over kærestepenge-fejl

LÆS OGSÅ: Anmelderrost restaurant får sur smiley og en bøde

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress