Af - 13/10-16 06:30

Hver syvende unge dansker har lavet denne retur-fidusHver syvende unge dansker har lavet denne retur-fidus

En ny undersøgelse viser, at 15 procent af unge returnerer tøj, de allerede har taget i brug. "Det er skræmmende, at det er så udbredt", siger Henrik Theil fra FDIH .

Bildstrecke im Grossformat »
38 procent har mellem 5-9 par bukser, mens 28 procent har mellem 10-14 par bukser. I gennemsnittet har mænd og kvinder 6 tasker. Mænd og kvinder har i gennemsnittet 11 par bukser og 12 par sko. Men vi bruger langt fra alt vores sko og tøj: Mænd og kvinder bruger i gennemsnittet regelmæssigt syv par bukser og seks par sko. 35 procent har mellem 5-9 par sko 24 procent 10-14 par sko 11 procent har 15-19 par sko Blandt danskerne vurderer 75 procent, at de har for meget tøj og sko. Kun 44 procent af danskerne er villige til at leve med halvt så mange beklædningsgenstande målt i forhold til, hvad de har liggende i skabet i dag. Én ting er, hvad tøj og sko gør ved dig selv, og den følelse du har med mig selv. Dit tøj og dine sko har også en betydning for dine omgivelser: - Du er konstant et redskab for kommunikation. Hvis du er ligeglad med din fremtoning, bliver du ofte behandlet derefter, har kultursociologen Emilia van Hauen tidligere sagt til metroxpress i forbindelse med en tidligere artikel. Hun tilføjer: - Det er ikke for ingen ting, at man siger, at klæder skaber folk. Emilia van Hauen har tidligere fortalt til metroxpress, at hun selv har 160 par sko, og hun har skrevet dem alle ned, så hun har styr på, præcis hvilke sko, der står i hendes skab. På billedet: Emilia van Hauen - Kvinder skal have outfit til både det ene af det andet. Vi skal både udstråle autoritet på arbejdspladsen og have mere casualt tøj. Der er kommet et større krav om, at vores tøj skal variere, har kønsforsker Karen Sjørup fra Roskilde Universitet tidligere sagt til metroxpress i forbindelse med en tidligere artikel. - Det er blevet en tendens, at vi har et forhold til sko og tøj, som var det vores børn, har Karen Sjørup tidligere udtalt til metroxpress.

Klik dig gennem billedgalleriet og få blandt andet svar på, hvor mange sko, tasker og tøj danskerne ejer.

Tøj, der lugter af røg, har foundation på udskæringen eller en bluse, der er blevet lidt nusset. Der er mange måder, hvorpå man kan se, at tøj har været i brug, alligevel lykkes det folk at returnere tøj, som har været i brug.

Ifølge en ny undersøgelse, som Epinion har udarbejdet for Deloitte, indrømmer syv procent af danskerne, at de har byttet eller returneret tøj, selv om de rent faktisk har brugt det.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmiljø.

Problemet kan FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) godt genkende.

- Det sker især i netbutikker, for her står der ikke en ekspedient og tager imod varen. Ved nethandel er der ikke på samme måde én, der tjekker, om tøjet lugter eller har læbestift på stoffet, siger Henrik Theil, kommunikationschef hos FDIH til metroxpress.

Han er dog overrasket over, at det er så mange, der har snydt med de brugte varer.

- Det er skræmmende, at det er så udbredt. Hos FDIH synes vi, det er noget af det værste, når man sender en vare retur, som man har brugt, for nogle gange opdager butikken det ikke. Så risikerer de at sælge blusen til en ny kunde, siger Henrik Theil.

LÆS OGSÅ: Halvdelen dropper at købe nyt tøj på grund af denne detalje

Det er særligt de unge, der bør gå med en dårlig smag i munden. Undersøgelsen viser nemlig, at blandt unge mellem 18 og 29 år er det hele 15 procent, der inden for de seneste to år har returneret tøj, som de allerede havde taget i brug.

- Jeg tror, unge er slemmest til at snyde med returvarerne, fordi tøjet generelt har en kortere levetid blandt unge. Man taler om fastfashion, hvor nogle unge ikke engang gider at vaske tøjet, før de skal have noget nyt, siger Dorte Wimmer.

LÆS OGSÅ: Hun ville købe den perfekte kjole til skole-bal: Fik sig en slem skuffelse

Med byttetrenden kan de unge konstant udskifte garderoben uden at betale en øre. Men den tarvelige fidus har Dorte Wimmer dog en løsning på.

- Jeg tror, vi kan komme snyderiet til livs, hvis vi får udbredt nogle koncepter, hvor man kan leje tøjet. Abonnementsordninger boomer i alle andre brancher, og i USA er modellen udbredt.

LÆS OGSÅ: Dansk designfirma får en på lampen

LÆS OGSÅ: Troede hun havde købt et sødt og uskyldigt sæt nattøj: Men så opdagede hun dette

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress