Af - 25/08-16 20:55; Opdateret: 29/08-16 14:35

Ekspert: Så populære bliver de nye Yeezy Boost 350Ekspert: Så populære bliver de nye Yeezy Boost 350

Flere butikker oplever en mindre interesse for den nye model målt i forhold til de forrige Yeezy-sneaks. Stifteren af Sneakerworld har en mulig forklaring.

Bildstrecke im Grossformat »
- Jeg synes, det er lidt pebret for nogle sneakers til børn. De børn, som skal have dem på, aner ikke, hvad de har på. De skal bruge skoene på forældrenes præmisser, siger Jonas Løhde Hansen, stifter af Sneakerworld til metroxpress. Han tror dog ikke, at prisen vil stå i vejen for hypen. Skoene udkommer i farverne turtle dove og pirate black, som var de samme farver, som Yeezy 350 Boost til voksne udkom i, første gang modellen blev sat på markedet. Det kan ifølge Jonas Løhde Hansen tilføre børneskoene en vis affektionsværdi. - Adidas har nogle bestemte kvoter for, hvilke butikker der må forhandle skoene. Men dertil er der også flere butikker, som vælger ikke at sælge skoene, fordi Yeezy-salget tager hårdt på forretningen. Folk ringer og skriver, og det er der sindssygt meget administrativt arbejde i, siger Jonas Løhde Hansen. Normalt bliver salget altid 10 procent vildere, end man forestiller sig, så du må ikke tage mig på ordet, men det skulle ikke undre mig, hvis salget af den nye model stikker helt af, siger Jonas Løhde Hansen. Skoene forhandles helt ned i størrelse 20. Yeezy-skoene sælges af Adidas, og de er designet af den amerikanske stjernerapper Kanye West 12-årige Albert Viltoft Myging ønskede sig brændende et par Yeezy Boost, men havde ikke været så heldig at få fat på et par i butikken, og lommepengene rakte ikke til at give overpris for skoene. Alligevel kan han nu kalde sig den heldige ejer af et par Yeezy Boost. En helt særlig model. Læs mere om hans særlige sko ved at klikke på linket. - Jeg føler mig som et dårligt menneske. Læs mere om 21-årige Alexander Møller Timmermanns dårlige samvittighed ved at klikke på linket. Anders Callesen fra Riskov håbede tilbage i foråret at få 10.000 for sine Adidas Yeezy 750 Boost, som han havde købt til 2.800 kroner. - Jeg købte kun skoene med henblik på at sælge dem videre. Det er en hurtig måde at tjene penge, som kan supplere min SU, sagde han dengang til metroxpress.

Klik her for at se de nye Adidas Yeezy 350 Boost til børn.

Om to dage går det løs.

Lørdag den 27. august kommer de nye Yeezy Boost 350 i butikkerne verden over, og det gælder også i Danmark. Normalt plejer det ikke at gå stille for sig, når nye Yeezy kommer på markedet. Folk camperer foran butikkerne, og forhandlernes indbakker boomer.

Men i denne omgang er de nye Yeezy lavet til børn, og det har sat en dæmper på hypen, forklarer flere forhandlere, som metroxpress har talt med.

Hos Sneaker-butikken Naked er interessen stor, men ikke lige så stor som med de andre Yeezys.

- Eftersom skoene er til børn, er det et anderledes publikum og derfor en anden interesse, forklarer Louise Lyngbo fra Naked til metroxpress.

Vil du opdateres med artikler om nye produkter, så like MX Penge på Facebook.

Køen foran butikkerne er heller ikke til at få øje på, men det skyldes, at forhandlerne har udviklet en ny metode til at udvælge de folk, der får lov til at købe skoene:

Interesserede kan skrive sig op til skoene, så de kan indgå i en "Raffel", en slags lodtrækning om, hvem der får lov til at købe de populære sneakers.

Men også interessen for at skrive sig op til skoene er dalet.

I Wood Wood oplyser man, at er der indtil videre "kun" er 282, som har skrevet sig op til skoene, mens der i forbindelse med de tidligere releases har været over tusind interesserede købere.

282 købere er dog stadig mange taget i betragtning af, at Wood Wood kun får omkring 30 par sko til salg.

LÆS OGSÅ: Kanye afslører: Så mange Yeezys-par findes der i hele verden

Jonas Løhde Hansen, der er stifter af Sneakerforummet "Sneakerworld" mener, at interessen er den samme som med de andre Yeezy-modeller. Grunden til, at det ikke kan ses i statistikkerne er, at køberne til de nye sko måske ikke har sat sig ind i Yeezy-hypen.

- Der vil være mange unge forældre, som kommer til at brænde nallerne på de nye Yeezys. De er ikke vant til at købe eftertragtede sneaks, og derfor fejlfortolker de markedet ved at være uvidende om, at man skal skrive sig op til skoene, forklarer Jonas Løhde Hansen til metroxpresss.

LÆS OGSÅ: Yeezy er faldet i værdi: Alexander solgte skoene for det halve

Samtidig er der flere Yeezy-købere, som fejlagtigt tror, at der kommer nye forsendelser, når skoene er udsolgt. Det er dog sjældent i overensstemmelse med virkeligheden, oplyser Jonas Løhde Hansen.

De nye Yeezy appellerer ikke kun til forældre. Sneakerseksperten forklarer, at også unge vil have fingrene i skoene:

- Umiddelbart tyder responsen på, at de her sko er noget, man skal have, fordi der står Yeezy på. Mange bruger skoene som et samlerobjekter, forklarer Jonas Løhde Hansen.

LÆS OGSÅ: Danske Marc giver sine Yeezys gratis væk - men på én betingelse!

Yeezysneaks er også kendt for, at de ofte udelukkende bliver købt med formålet om at sælge dem videre.

En af dem, der før har tjent penge på at købe Yeezy og sælge dem videre, er 22-årige Alexander Møller Timmermann. Han har dog ikke planer om at købe den nye model.

- Det virker underligt at skulle lave det samme nummer med sko til børn. Jeg synes, det ville være for meget og for grænseoverskridende at videresælge børnesko til overpris, siger han til metroxpress.

Alexander Møller Timmermann


Metroxpress har tidligere skrevet om, hvordan folk har forlangt det femdobbelte af den oprindelige pris i videresalg.

LÆS OGSÅ: Sådan fik 20-årig fat i 100 par hypede Yeezy-sko

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress