Af - 01/06-16 08:02

Danskerne er vilde med tilbudsaviserDanskerne er vilde med tilbudsaviser

Trods internet og tilbudsapps bladrer mere end halvdelen gennem de traditionelle tilbudsaviser.

storybild

- For mange er det et fast ritual at bladre dem igennem for at se, om der er noget, der frister. Det er en vane, som hænger fast trods moderne teknologi, siger partner i Deloitte Peter Mølkjær i en pressemeddelelse fra Deloitte. (Billede: Mads Jensen)

Spar 25 procent.

Tag tre for to.

Få råd til mere.

Danskerne er stadig vilde med at læse de traditionelle tilbudsaviser, når der skal købes dagligvarer ind til familien. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger hele 56 procent, at de pløjer igennem aviserne, og de unge gør det stort set lige så meget som de ældre.

- Der er ingen tvivl om, at tilbudsaviserne stadig spiller en stor rolle, når vi skal købe dagligvarer. For mange er det et fast ritual at bladre dem igennem for at se, om der er noget, der frister. Det er en vane, som hænger fast trods moderne teknologi, siger partner i Deloitte Peter Mølkjær i en pressemeddelelse fra Deloitte.

LÆS OGSÅ: Føtex fanget i katalog-brøler: Kunder morer sig

Man skulle tro, at den ældre del af befolkningen var flittigst til at læse med, men sådan er virkeligheden langt fra, påpeger Peter Mølkjær:

Faktisk siger 55 procent af de unge mellem 18 og 29 år, at de læser tilbudsaviser. Det er kun ét procentpoint lavere en gennemsnittet for alle aldersgrupper. Selv om de unge har rig adgang til smartphones og tablets, synes mange altså, at det er nyttigt at finde dagligvaretilbud på den gammeldags facon.

På trods af den vedholdende popularitet er det dog sandsynligt, at tilbudsaviserne med tiden må vige for internettet, mener Peter Mølkjær. Både tilbudssøgning og de faktisk indkøb sker nemlig i stigende grad på nettet:

- I dag siger 13 procent af danskerne, at de køber dagligvarer på internettet mindst en gang om måneden. Tre procent gør det hver uge. Det er selvfølgelig ikke en stor del af befolkningen, men tallet er støt stigende. Det er klart, at jo flere der handler ind på nettet, des flere kigger også på tilbud samme sted, siger Peter Mølkjær i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Købmand i protest: Derfor stiller han vindruerne på rengøringhylden

Samtidig giver flere dagligvarekæder kunderne mulighed for at købe større varer på internettet, som de derefter henter i butikken. Også det øger relevansen af de elektroniske medier, mener Peter Mølkjær:

- Konceptet, der på engelsk hedder ’click and collect’, er allerede flittigt brugt af danskerne. Fem procent bruger det cirka en gang om måneden, mens 17 procent. bruger det af og til. Også her sker der en sammensmeltning af internettet og de fysiske butikker.

Kun syv procent af danskerne siger, at de slet ikke kigger efter tilbud, når de køber dagligvarer.

LÆS OGSÅ: Fem ting du bør slette på Facebook øjeblikkeligt

LÆS OGSÅ: Folk har droppet en helt særlig ting på Facebook

LÆS OGSÅ: Tøjkæde i stormvejr: Er denne reklame racistisk?

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress