Af - 20/10-16 06:00

Kollegerne synes dine mails er vildt irriterende, når du begår disse fejlKollegerne synes dine mails er vildt irriterende, når du begår disse fejl

En ny undersøgelse viser, hvilken email-adfærd danskerne finder mest irriterende på arbejdspladsen.

Bildstrecke im Grossformat »

Kilde: Ny undersøgelse fra Telia.

Der flyver en del emails frem og tilbage på arbejdspladsen, og hvis du tackler dine emails forkert, kan der nemt opbygge sig en irritation hos dine kolleger.

Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har udarbejdet for Adobe. Her har man bedt deltagerne om at tage stilling til, hvilken opførsel på arbejdsmailen, de finder mest irriterende.

Cirka hver fjerde af de adspurgte deltagere finder det mest irriterende, når en kollega sender et svar på en mail til alle, der var modtagere af mailen, selv om svaret kun er relevant for afsenderen af den oprindelige mail.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmiljø.

- Emailen har givet nogle muligheder, der gør det ekstremt let for os at inddrage andre. Er man det mindst i tvivl om, hvorvidt mailen vedkommer ens kolleger, besvarer man alle. Faktisk er det mere besværligt at fravælge, for der skal man ind og tage aktiv stilling, siger Søren Schultz Hansen til metroxpress.

Han er selvstændig erhvervsforsker og ekstern lektor på Copenhagen Business School i digital kommunikation.

LÆS OGSÅ: To ud af tre er blevet kontaktet af falsk it-support

Den emailadfærd på arbejdspladsen, der er næstmest irriterende, er når kollegerne sætter chefen cc på emails, selvom det er unødvendigt.

Det er at bruge mediet på en forkert måde. Man bruger cc-feltet som rygdækning. Før i tiden, hvor man kun kunne orientere chefen mundtligt, gjorde man det kun med absolut nødvendige ting. Nu ender man i stedet med at skabe noget, der minder om spam.
Det siger Søren Schultz Hansen.

LÆS OGSÅ: 85.000 offentligt ansatte må ikke ryge i arbejdstiden

Han mener, at der er massere af forbedringspotentiale i forhold til den måde, vi er digitale med hinanden på på arbejdspladsen. Det første step mod mindre irriterende emailadfærd er ifølge eksperten at tage eksplicit stillingen til arbejdspladsen email-kultur.

Selvom det kan virke kunstigt at sætte rammer op for, hvordan man får en god email-kultur på arbejdspladsen, er han overbevist om, at det er vejen frem.

- Man kunne eksempelvis helt enkelt bare sige, at 'på arbejdspladsen cc’er vi ikke'. Har du nogle klare rammer, der forbryder folk at cc’e nogle, vil det lette medarbejdernes beslutningstagen, siger Søren Schultz Hansen og tilføjer

- De fleste virksomhederne har dog ikke gjort sig den ulejlighed at have email-politikker.

LÆS OGSÅ: Her er de 10 umulige spørgsmål som Google kan stille dig til jobsamtalen

Men måske vil irritationerne over forstyrrende emails fordufte af sig selv, for det kan være, at vi om nogle år slet ikke har emails mere. Den interne, skriftlige platform for kommunikation mellem kolleger har nemlig fået sig en konkurrent:

- Facebook er begyndt at introducere sig selv om intranet. Foreløbigt tester de det af på 10.000 virksomheder, siger Jacob Brøndum Pedersen, der er medstifter af Center for Digital Dannelse.

Han mener, ligesom Søren Schultz Hansen, at der burde være et større fokus på at skabe en fælles email-kultur på arbejdspladsen.

Disse opførsler på arbejdsmails finder danskerne mest irriterende.


24 procent

Det, vi finder mest irriterende, er, når kolleger trykker "besvar alle", selvom det ikke er nødvendigt.



14 procent

Kolleger som sætter chefen cc på e-mails, når det er unødvendigt, er den næstmest irriterende emailadfærd.



11 procent

På tredjepladsen over de mest irriterende opførsler på email kommer situationen, hvor kolleger sender en email, selvom en fysisk samtale ville have været bedre.



10 procent

Hver 10. danskerne finder det irriterende, når kolleger beder én om at emaile noget, som man allerede har sendt til dem.



Ni procent

På en femteplads over den mest irriterrende email-opførsel på arbejdspladsen, er:

1. Kolleger, som kritiserer eller giver noget negativ feedback over e-mail.

Og:

2. Kolleger, der IKKE sætter én cc på en mail, som de burde have gjort.


Seks procent

Nederst på listen er situationen, hvor kolleger videresender emails, som man allerede har modtaget.

LÆS OGSÅ: LISTE: Kvinder med disse jobs er oftere utro

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress