Af - 23/07-16 11:22

16.000 er hoppet på denne fupkonkurrence: Er du en af dem?16.000 er hoppet på denne fupkonkurrence: Er du en af dem?

Åh nej. Endnu en! Sådan fristes man næsten til at reagere, når endnu en konkurrence på Facebook viser sig at være falsk. Denne gang har tre Audier været lokkemad.

Bildstrecke im Grossformat »

Klik dig gennem galleriet og få seks tips til, hvordan du spotter, om en Facebook-konkurrence er falsk.

Næsten 18.000 kommentarer, 16.000 likes og 16.500 delinger. Så mange interaktioner har et opslag på Facebook-siden Audi Fredericia fået, siden det torsdag aften blev lagt på Facebook.

Men der er ikke noget at sige til den store interesse for opslaget, for hvis du deler, liker og kommenterer opslaget, kan du muligvis ende med at blive den heldige ejer af en Audi A7 3.0, som koster mellem 900.000 kroner og 1,3 millioner kroner - alt efter modellen.

Sådan lokker opslaget i hvert fald. Men konkurrencen er falsk. Det skriver Audi selv på deres egen Facebook-side.

Vil du opdateres med artikler om falske konkurrencer, så like MX Penge på Facebook.

Det kan være svært at se forskel på den falske Audi-Fredericia Facebook-side og den ægte. De har begge samme navn og profilbillede, og dertil har den falske side endda tilføjet åbningstider.

Der er heller ikke så mange likes, der skiller de to sider fra hinanden. Den ægte Audi-Fredericia-side har 3.715 likes, mens den falske er oppe på 2.667 likes.

Slide markøren frem og tilbage for at se, hvor meget de to Facebook-sider ligner hinanden. Den ægte Facebook-side er den, der er længst til venstre i billedet.

LÆS OGSÅ: 24.000 danskere er faldet for denne falske konkurrence

Men der er stadig flere faktorer, der indikerer, at konkurrencen ikke er ægte. Læs hvilke her.


For at deltage i konkurrencen skal du blandt andet dele opslaget. Det er forbudt at kræve det af deltagerne ifølge dansk markedsføringslov.

Se opslaget om den falske konkurrence.


Konkurrencen er postet på en side, som ikke er valideret af Facebook. Er en side godkendt af Facebook, har den et lille blåt "v" efter Facebook-navnet.

Men her kan man også nemt blive snydt, for nogle af de nyere konkurrencer er begyndt at kopiere 'v'et' ind på deres profilbillede. Men hvis siden er vurderet troværdig af Facebook, skal v'et altså være placeret i højre side - efter Facebook-sidens navn. Ikke på coverbilledet.

LÆS OGSÅ: Troede du, at du kunne vinde Pokémon-udstyr? Her er tegnene på, at konkurrencen er falsk


denne hjemmeside, kan man indsætte den Facebook-side, som konkurrencen er slået op på. Herefter vil hjemmesiden bedømme, hvor troværdig Facebook-siden er på en skala fra 0-100.

Facebook-siden Audi-Fredericia scorer kun 25 point, og det skyldes, at siden kun indeholder otte billeder og seks opslag. Alle billeder og opslag er lagt på Facebook-siden samtidig. Der er dermed ingen tegn på, at siden har været i brug andet end få minutter, før konkurrencen blev lagt på.

Den falske Facebook-side.

LÆS OGSÅ: Sådan skal falske konkurrencer på Facebook udryddes

LÆS OGSÅ: IKEA trækker dette populære produkt tilbage

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress