Af - 04/04-16 09:20

Coca-Cola mister ikonisk eneretCoca-Cola mister ikonisk eneret

EU-domstol afviser Coca-Colas krav om eneret til ikonisk flaskeform.

storybild

Coca-Cola kan ikke gøre krav på eneretten til denne flaskeform. (Billede: polfoto/arkiv)

Kurvet som en veldrejet kvindekrop. Coca-Colas ikoniske, erotiskbuttede flaske er ikke så speciel, at læskedriksgiganten kan gøre krav på eneretten til flaskeformen.

Det har har EU's General Court i Luxembourg netop fastslået, efter Coca-Cola i december 2011 ansøgte EU's kontor for Varemærker og Designs om varemærkebeskyttelse af det tredimensionelle design.

LÆS OGSÅ: Så meget sukker indeholder den nye Coca-Cola Life

Allerede i marts 2014 afslog varemærkekontoret Coca-Colas ansøgning, da kontoret ikke købte Coca-Colas argument om, at flaskeformen var en naturlig og 'evolutionær' udvikling af den originale Coca-Cola-glasflaske med riller, som Coca-Cola altså stadig har eneretten til.

Coca-Cola ankede den afgørelse med det samme, men EU's General Court har nu stadfæstet afgørelsen med henvisning til, at selve flaskeformen ikke har nogen karakteristika, der adskiller den væsentligt fra andre flasker på markedet.

LÆS OGSÅ: Det gør cola ved din krop på bare en time

Dommen betyder, at det står andre producenter frit for at tappe æblemost, øl,vin eller sodavand i Coco-Coca-lignende flasker.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress