Af - 23/02-16 06:59

Luksus-iværksætter sælger læskedrik som dyre boblerLuksus-iværksætter sælger læskedrik som dyre bobler

Kunde raser efter at have givet 1.799 kroner for en flaske østrigsk læskedrik med kunstner-etiket.

storybild

1.799 kroner koster denne Magnum-flaske med etiket lavet af provokunstner Kristian von Hornsleth. Uden etiketten koster den 350 kroner. (Billede: MX)

Eksklusive bobler i kunstnerisk indpakning eller østrigsk, alkoholisk læskedrik?

Luksus-iværksætteren Særen Bælum fra Deluxlife.dk har indgået et samarbejde med provo-kunstneren Kristian von Hornsleth om at lave 120 limited edition magnumflasker med spiseligt 23 karat bladguld. Flaskerne er udstyret med en etiket designet af Hornsleth med det provokerende budskab 'Fuck the Poor'.

LÆS OGSÅ: 20-årig luksus-iværksætter afsløret i afgiftsrod

Én flaske koster 1.799 kroner, men kunderne får ikke ikke at vide, at den 'eksklusive' flaske i virkeligheden er en flaske Österreich Gold, som kan købes for 349 kroner hos andre vinhandlere, for eksempel hos Vinhuset-stoltz.dk. Den oplysning ville Sandra Østmar, 29 år, gerne have haft, før hun spenderede 1.799 kroner.

- Jeg købte flasken, fordi jeg havde arvet nogle penge. Jeg ville købe noget specielt, jeg normalt aldrig ville købe. Og så får man leveret noget i ekstremt dårlig kvalitet. Hvis jeg havde vidst det, havde jeg aldrig købt den. Jeg føler mig snydt, siger hun og tilføjer:

- Hornsleth-etiketten er i elendig farvekvalitet, og så havde de ikke en gang pillet flasken ud af den originale æske fra Österreich Gold. Det er så pinligt for dem.

Er du interesseret i iværksætteri, forbrug og privatøkonomi, og vil du opdateres med historier om disse emner, så like MX PENGE her

Sandra Østmar har med fotos dokumenteret, at den flaske, hun købte, manglede bagetiketten med de lovpligtige oplysninger om blandt andet producentnavn og alkoholprocent.

Samtidig markedsfører Deluxlife.dk i strid med loven Hornsleth-flaskerne som 'Sparkling wine'. Det er det ikke. Ifølge Fødevarestyrelsen, som henviser til de europæiske vinregler, er der tale om 'aromatised alcoholic beverage' (alkoholisk læskedrik).

LÆS OGSÅ: Luksus-iværksætter vildleder sin kunder

Søren Bælum har ikke ønsket at lade sig interviewe, men har efter metroxpress' henvendelse fjernet den ulovlige anprisning, 'sparkling wine', i markedsføringen af Hornsleth-flaskerne.

Metroxpress ville blandt andet gerne have haft svar på, hvorfor kunderne ikke får oplyst, at Hornsleth-etiketten er trykt på en magnumflaske Österreich Gold fra producenten Inführ. I et mailsvar til metroxpress på det spørgsmål skriver Søren Bæklum blot:

LÆS OGSÅ: Luksus-iværksætter fanget i salg af LEGO-kopier

'Vi har lavet vores produktbeskrivelse i samarbejde med Industrial Product Design, som er forhandleren af dette produkt'.

Industrial Product Design oplyser til metroxpress, at de ikke er 'forhandler', men leverandør til Deluxlife.dk, som er ansvarlig for markedsføring og salg af produkter på Deluxlife.dk.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress