Af - 06/10-15 06:21

TV: Test - sådan undgår du gadesælgereTV: Test - sådan undgår du gadesælgere

Fire ud af fem danskere synes, gadesælgere eller 'facere' er irriterende.

Metroxpress tester, hvordan du skal agere, hvis du ikke vil blive stoppet af gadesælgere. Se video i større format i vores videosektion Videoportal

Metroxpress tester, hvilken adfærd dig får 'facerne' til at lade dig være i fred, og hvilke undskyldninger der bliver accepteret.

Undskyld, må jeg lige forstyrre dig et øjeblik?

Det kan være svært at få lov til at gå i sine egne tanker på grund af gadesælgerne, når man går en tur ned af Strøget i København. Det mener danskerne i hvert fald.

En ny undersøgelse, som YouGov har lavet for metroxpress viser nemlig, at hele 80 procent af danskerne synes, det er irriterende at blive stoppet af en såkaldt 'facer', og til et nyt spørgsmål svarer 70 procent at de prøver at undgå 'facerne'.

Derfor tog metroxpress på gaden for at teste, hvilket kropssprog og handlinger der får 'facerne' til at lade dig være, og hvilke grunde de ivrige sælgere vil lade dig slippe med, hvis du kommer i kontakt med én.

Se resultatet i videoen øverst i artiklen.

Kan du godt lide at læse om artikler, der relaterer sig til pengeforbrug, og vil du opdateres om emnerne, så like MX PENGE på Facebook.

- Hvis folk siger nej, så er det et nej, som vi skal acceptere, siger Sisan Bové, der er Fundraisingchef i Care, som har fem-ti 'facere' på gaden i København, fem dage om ugen.

Det var blandt andet 'facerne' fra Care, som metroxpress testede på. Her erfarede vi for eksempel, at et 'Jeg har ikke lyst til at være medlem' ikke lod os være i fred.

'Det har jeg ikke lyst til', det er også et nej, men så må man gerne spørge, om man må få lov til at fortælle dem lidt om organisationen.
Det siger Sisan Bové, og får dermed modificeret, hvad der skal lægges i hendes "det skal vi acceptere".

LÆS OGSÅ: Lucca var facer på gaden: Jeg blev overfaldet seks gange på under et år

Hos ISOBRO, der er en indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, hvor både Amnesty og Care - som metroxpress testede på - hører ind under, mener man heller ikke, at et 'det har jeg ikke lyst til', er et "ordentlig" nej:

I vores retnignslinjer står der Vi respekterer et afslag og afslutter altid enhver dialog på en høflig og respektfuld måde. ”Det har jeg ikke lyst til” er ikke et nej, der vil altid være en dialogmulighed.
Det siger generalsekretæren i ISOBRO Robert Hinnerskov.

LÆS OGSÅ: Annoncehajer var nærige med tilståelser i byret

Han forklarer desuden, at sælgerne kun bør stoppe de folk, der ser tilgængelige ud.

Metroxpress erfarede, at vi blev stoppet, selvom vi havde høretelefoner på, og selvom vi gik og sms'ede. Vi spurgte Robert Hinnerskov, om det ikke bør tolkes som, at man er utilgængelig.

- Jeg kan ikke slå op i vores retningslinjer og sige, at når folk kigger ned i mobiltelefonen eller går med høretelefoner på, så må man ikke stoppes. Jeg opfatter ikke, det er en adfærd, der entydigt siger mig, at man ikke vil afbrydes. Alle sms'er og bruger høretelefoner, og jeg synes, det signalerer, at 'jeg er i gang med noget, men jeg kan da godt lige afbrydes kort', svarer han.


Robert Hinnerskov mener dog, at det er fint, at metroxpress tager op, hvad det er for en adfærd, folk skal udvise, for at de ikke går i det offentlige rum og er tilgængelige.

Det er kun to procent af de 1005 deltagere i undersøgelsen, der aldrig er blevet stoppet af en 'facer'.


LÆS OGSÅ: Kunst-tyveri på Strøget fanget på kamera af turist

LÆS OGSÅ: Menneske-skulptur stjålet fra bænk på Strøget

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress