Af - 27/04-16 15:08

Vi handler i blinde: Derfor skal vi have klima-mærkede fødevarerVi handler i blinde: Derfor skal vi have klima-mærkede fødevarer

Blot 17 procent af forbrugerne ved, at økologiske fødevarer generelt udleder flere klima-gasser end konventionelle produkter, viser ny undersøgelse. Klima-mærkning er vejen frem, mener ekspert.

storybild

Klimachef: Der er brug for, at vores fødevarer får et klimamærke, så forbrugerne kan tage et oplyst hensyn til klimaet, når de fylder indkøbskurven. (Billede: polfoto/arkiv)

Forbrugerne handler i blinde, når de står i supermarkedet og skal vælge, hvor stort et klimaaftryk deres fyldte indkøbskurve skal sætte i atmosfæren. For eksempel udleder et kilo økologiske drivhustomater fra Danmark 15 kilo C02, mens et kilo frilandslandstomater fra Italien kun udleder ét kilo CO2 inklusive tranporten til Danmark.

Den oplysning får forbrugerne ikke i dag, og derfor er der brug for, at vores fødevarer bliver udstyret med en klima-mærkning. Sådan lyder det fra videnchef i klimatænketanken Concito Torben Chrintz, efter metroxpress' i dag har skrevet, at økologiske fødevarer generelt udleder omkring 30 procent mere CO2 end tilsvarende konventionelle fødevarer.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Økologiske fødevarer truer klimaet

Samtidig viser en dugfrisk undersøgelse, som YouGov har foretaget for metroxpress, at blot 17 procent af de danske forbrugere ved, at økologiske fødevarer generelt udleder mere CO2 end konventionelt fremstillede produkter.

- Det ville være en rigtig god ide at klimamærke produkterne, så forbrugerne kunne se, hvor meget CO2 deres fødevarer udleder. Det kunne for eksempel være en mærkning med rød, gul eller grøn, alt efter hvor meget varen belaster klimaet, siger Torben Chrintz.

- Forbrugerne ved ikke, hvor stor påvirkning deres fødevarer har på klimaet, og mange tror desværre, at de ikke har et problem, når de køber økologisk.
Torben Chrintz, videnschef i klimatænketanken Concito

For eksempel kunne en økoloigsk kylling få et gult klima-mærke, da et kilo øko-kylling udleder 13 kilo C02, mens den konventionelle kylling med en udledning på 10 kilo C02 kunne blive udstyret med et grønt klimamærke.

Er du interesseret i forbrug, privat økonomi og iværksætteri, og vil du opdateres med historier om disse emner, så like MX PENGE her

Coop - der har økologi som hjørnesten i blandt andet SuperBrugsen og i sit mad-manifest har nedfældet en ambition om, at 'Danmark skal være verdensmester i økologi' - mener, at klima-mærkning er dårlig ide, da de færreste kunder ifølge Coops CSR-chef Thomas Roland ville orientere deres indkøb efter det.

LÆS OGSÅ: Forbrugerne køber økologisk for syv milliarder kroner

- Der er måske 5-10 procent idealister, der ville navigere efter sådant et mærke. Klimaproblemerne er et alt for stort problem at overlade til forbrugerne og en klimamærkning. Det er ikke det rigtige instrument. Der er brug for langt mere gennemgribende tiltag som for eksempel lovgivning om minimumsstandarder for hele vores landbrug. Desuden vil vi hellere give vores kunder nogle generelle råd, der handler om at skære ned på kødforbruget og skrue op for grøntsagerne, siger han.

Han tilføjer, at Coops reviderede madpyramide faktisk har indarbejdet klimadimensionen, så grove, klimavenlige grøntsager nu er placeret i den brede bund af pyramiden, mens eksempelvis eksotiske frugter og ris, som udleder mere CO2, er rykket længere op i pyramiden.

- Hvis folk spiste efter vores madpyramide, ville vi reducere vores CO2-aftryk ned 30 procent sammenlignet med den kost, vi spiser i dag.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Forbrugerne er vilde med økologiske varer

Thomas Roland erkender, at klima-dimensionen 'ikke er specielt synlig' i Coops butikker i dag.

- Men vi vil gerne gøre det attraktivt at vælge noget, der er godt for klimaet, og jeg tør godt love, at vi vil blive mere synlige ude i butikkerne på klimaområde de kommende år. Det vil primært ske ved at komme med nogle råd om at spise mere grønt og mindre kød, og så give forbrugerne inspiration til at gøre det på en interessant måde.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress