Af - 16/04-15 21:01

Når varerne husker på sig selvNår varerne husker på sig selv

Finder du også engang imellem sokker, underbukser og barbergrej i din postkasse? Virksomheder satser på abonnementsordninger, hvor kunden bestiller og planlægger sit forbrug af basisvarer en gang om året

Bildstrecke im Grossformat »

Hvilke andre basisvarer er du slem til at glemme at købe nye af? Her er en liste over ting fra hjemmet, som vi er alt for slemme til at udskifte:

Du står i bruseren, rækker ud efter din barberskraber og konstaterer, at du endnu gang har glemt at købe nyt barberhoved. Den situation kommer mange ud for, og det har Glatteben.dk gjort en virksomhed ud af.

De sælger barbergrej på abonnement, hvilket betyder, at deres kunder kun én gang skal købe barbergrej - resten af året dumper nye forsyninger af skrabehoveder ind ad brevsprækken af sig selv.

LÆS OGSÅ: Danske netbutikker bløder

Samme forretningside ligger bag firmaet Easy Underwear, der kontinuerligt forsyner kunderne med underbukser og sokker. De leverer tre par boxershorts og otte sæt strømper hver sjette måned til en tredjedel af deres abonnenter. Abonnementstypen kender vi blandt andet fra Aarstiderne, der i mange år hver uge har leveret frugt og grønt til danskernes dørmåtte.

- Det begyndte med mad, og nu ser vi abonnementsordre på plejeprodukter, hvor folk eksempelvis den ene måned får tilsendt ansigtscreme og den anden måned parfume. Det ville undre mig, hvis ikke fænomenet var stigende, siger Henrik Theil, Kommunikationschef hos Foreningen for Dansk Internet Handel.

LÆS OGSÅ: Vi handler dagligvarer på nettet som aldrig før

Livsstilsekspert Helle Lundsgaard forklarer, at abonnementsordningen vinder på, at den gør det så nemt for forbrugerne som muligt.

Det er for nogle en smart og praktisk måde at få ordnet dagligdagens gøremål på. Det handler bare om at finde en leverandør, som man godt kan lide
siger Helle Lundsgaard.

De tre ejer bag Easy Underwear fortæller i overensstemmelse hermed, at det er svært at få folk til at købe produkterne for en længere periode ad gangen, hvis kunderne ikke har købt produkterne hos virksomheden før. Men når kunderne først abonnerer, oplever ejerne, at det er de færreste, der melder af igen.

LÆS OGSÅ: Fangerne i Vestre Fængsel har usunde vaner

Ejerne fik ideen til forretningsmodellen fra USA:

- I USA får man alt på abonnement. Det er en ny trend derovre, at ting skal komme automatisk. Det gode ved abonnementsordningen er, at kunderne kun skal foretage et valg én gang, siger Nikolaj Karpathaki, der er en af ejerne bag Easy Underwear.

Men netop den faktor kan ifølge livsstilsekspert Helle Lundgaard også gå imod forretningsmodellen:

- Folk kan være bange for at binde sig til noget. Nogen vil ikke have færdigpakket kasser, og i en tid, hvor der er så stort fokus på genbrug og madspild, kunne det godt udfordre abonnementsordningen.

LÆS OGSÅ: Det blev dyrere at være forbruger i marts

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress