Af - 01/11-16 19:08; Opdateret: 01/11-16 20:05

Søren og Daniels computerspil spilles i hele verdenSøren og Daniels computerspil spilles i hele verden

300.000 mennesker fra hele verden spiller hver måned Søren og Daniels spil. - Nu tjener vi så meget, at nu kan det sjove begynde. Hver dag bliver bare federe og federe.

Bildstrecke im Grossformat »
Søren Gleie, administrerende direktør og stifter, og Daniel Luun, operational direktør, som har været med siden begyndelsen. Det hele begyndte, da Søren i 2006 blev træt af at spille online fodboldspil i dårlig kvalitet. Han besluttede sig derfor for at lave sit eget spil. På det tidspunkt gik Søren på Roskilde Universitet, og spillet var bare et hobbyprojekt. Et halvt år efter sad Daniel i samme situation: - Jeg havde selv spillet utrolig mange spil, og nu var jeg træt af de spil, der var på markedet. Så jeg søgte på internettet efter alt, hvad der var, og så fandt jeg kun det ene spil – altså Sørens – som indeholdt de detaljer, jeg også have tænkt på, siger Daniel, der dengang studere på Copenhagen Business School Daniel vidste på daværende tidspunkt ikke, at spillet var udviklet af en dansk studerende. I stedet havde han en formodning om, at spillet var lavet i udlandet, men han var klar til at rejse til den anden ende af verden, for at få lov til at være med til at udvikle det. - Jeg skrev en 80 siders lang rapport på engelsk i håb om at blive ansat. Herefter svarede Søren mig på dansk. Det vidste sig, at jeg faktisk kendte Søren, fordi jeg vi havde spillet fodbold sammen et par år i Roskilde, siger Daniel. Spillet blev så stor en succes, at Søren og Daniel droppede ud af studierne for at gå fuldtid på projektet. - Vi er selvfølgelig blevet lidt fagskadet. Jeg analyserer, hver gang jeg spiller andres spil, men der er rigtig mange gode spil i markedet, så jeg spiller selvfølgelig ikke kun mit eget, siger Daniel. Spillene er lavet helt fra bunden af de to iværksættere. De kunne ikke kode før, de gik i gang, men de har med tiden lært sig selv det.

Det var bare en hobbyvirksomhed. Nu er danske Søren Gleie og Daniel Luuns fodboldspil oversat til 40 sprog.

Hvordan ved man, når man har fået en god ide til en virksomhed?

Mange nye iværksættere kan nok være en smule i tvivl om, hvorvidt de sidder med et produkt, de kan skabe succes med, men da Søren Gleie og Daniel Luun lancerede deres computerspil 'Trophy Manager' som et hobbyprojekt, blev de hurtigt overbevidst om, at de havde fat i den lange ende:

- Da spillet skulle testes, lagde Søren det ud på et spilfora, og her var håbet at få 50 mennesker til at teste det. Men efter blot en dag havde 5.000 mennesker spillet det, griner Daniel Luun til metroxpress.

Spillet blev hostet på Sørens egen bærbar, som brændte sammen som følge af den høje trafik.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmiljø.

Efter en lovende start søgte Søren Gleie og Daniel Luun efter en ny medarbejder, men de eneste, der henvendte sig, var Karsten Ree, den tidligere ejer af Den Blå Avis, og Johnny Laursen, stifteren af magasinforlaget Benjamin, som på eget initiativ gerne ville investere i drengenes firma.

Med årene har de to investorer skudt et etcifret millionbeløb i firmaet.

LÆS OGSÅ: Blinde Osman ville dø - i dag har han sit eget firma

Et firma, der efter ti år har lanceret to spil, som til sammen bliver spillet af mere end 300.000 mennesker fra hele verden hver måned. Spillene udgives på 40 sprog. Søren Gleie og Daniel Luuns firma er også vokset til at rumme 15 fuldtidsmedarbejdere.

I 2014 modtog de Børsens Gazellepris, som gives til folk, der skaber job, vækst og optimisme. For 14 dage siden fik de to iværksættere at vide, at de igen i år har vundet prisen.

LÆS OGSÅ: Iværksætter laver smart bagagekoncept for airbnb-gæster

Og det er ikke kun priser, det 'vælter' ind med. De seneste år har Søren Gleie og Daniel Luun også fået overskud i firmaet.

- Selvom vi ikke var i tvivl om vores ide, har vi i mange år kæmpet med at få økonomien til at hænge sammen. Det er først de sidste par år, firmaet har taget fart for os. Vi har længe ikke kunne hæve en voksenløn, siger Daniel.

LÆS OGSÅ: Unge sparer tusindvis af kroner på online studiebøger

Drengene har i mange år givet sig selv omkring 15.000 kroner i månedsløn. I dag kan de lønne sig selv med mere end det dobbelte.

- Men vi får stadig ikke, hvad vi fortjener, siger Daniel med et glimt i øjet.

Selvom lønnen ikke er helt oppe og ramme forventningerne, så er der nu penge nok i firmaet til, at hver dag på jobbet er en fest:

Nu tjener vi så meget, at nu kan det sjove begynde. Hver dag bliver bare federe og federe. Nu har vi økonomisk frie hænder til at skabe nøjagtig det, vi har i hovedet i stedet for at være bundet af at lave features, som vi ikke synes er særlig fede, bare for at overleve.
Det siger Daniel og fortsætter:

- Nu kan vi lave noget af det, som vi selv synes, er det fedeste i verden.



Sådan ser noget af spillet 'Trophy Manager' ud.

LÆS OGSÅ: Nyt supermarked sælger varer uden emballage

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress