08/12-15 14:57

Julegaver købt på nettet: Det skal du videJulegaver købt på nettet: Det skal du vide

Du har to års reklamationsret i hele EU, og sælger skal betale forsendelsen, hvis du returnerer din vare, som du har købt over nettet.

Bildstrecke im Grossformat »
Før du handler, skal du sikre dig, at virksomheden er placeret i Europa og ikke blot udgiver sig for at være det. Hvis firmaet ikke er europæisk, kan du være dårligt stillet rent rettighedsmæssigt. Kig efter virksomhedens adresse. Den står typisk på hjemmesiden, og kan give dig et praj om, hvorvidt virksomheden altså har til huse i Europa. OBS! Det er ikke nok, at sidens URL-kode har en europæisk adresse, som eksempelvis '.dk' eller '.uk'. Det kan sagtens være en kinesisk virksomhed, der har købt et europæisk domænenavn. Kan du ikke finde en adresse på firmaets hjemmeside, kan du undersøge firmaets adresse ved at google dig frem til ejeren af virksomheden, og herefter tjekke hvor i verdenen ejeren bor. - For eksempel kan du finde ud af, i hvilket navn, firmaet er oprettet, på siden 'Whois.com', siger  Forbruger Europas leder Lars Arent til metroxpress - Google dig frem til andres mening om - og oplevelser med - den virksomhed, som du overvejer at handle med, råder Forbruger Europas leder Lars Arent. En virksomhed er formegentlig for god til at være sand, hvis firmaets produkter er meget billigere end konkurrentens. - Notér, om priserne stikker ud. Er priserne meget billigere end konkurrenternes, er det et tegn på, at tingene ikke er, som de skal være, siger Lars Arent. Når du har tjekket, at virksomheden ser ud til at være til at stole på, så husk at betal med betalingskort. Sådan er du bedre stillet, hvis du ender med at købe af en svindler (se hvorfor du er bedre stillet i råd 8). - Undgå at lave bankoverførsler, for her er banken ikke forpligtet ti at kunne trække pengene tilbage. Giv aldrig dine kortoplysninger til virksomheden i en mail, råder Lars Arent. - Tjek, at betalingen sker i et sikkert miljø. Det kan du sikre dig ved at tjekke, om der er en hængelås inde i URL'en, siger Lars Arent. Er uheldet alligevel ude, og du altså ikke har fået den vare, du har betalt for, så start med at få kontaktet den erhvervsdrivende og gør opmærksom på problemet. - Hvis folk klager hos Forbruger Europa spørger vi altid, om de har gjort virksomheden opmærksom på problemet. Har de ikke det, venter vi med at begynde en klagesag til det er sket. Det kan jo sagtens være, at vareren blot er forsinket, eller virksomheden har kludret i det, uden det er med vilje, siger Lars Arent. Hvis virksomheden ikke er til at tale med, så kan du gå til din bank - hvis altså du har betalt med betalingskort. - Du kan få din bank til at hjælpe dig med at hive pengene tilbage igen, så længe betalingen er sket via betalingskort. Sådan er de regler, der knytter sig til at bruge et kreditkort eller et dankort. Det er en af de hurtigste veje til at få det hele godt igen, siger Lars Arent. Du kan helt gratis klage til Forbruger Europa. Det er et klagenævn for alle. Forbruger Europa er en offentlig myndighed etableret i samarbejde med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og EU-kommissionen. Du kan også gå til andre klagenævn, men hos de fleste koster det penge.

Hvad gælder, når du handler på nettet? I samarbejde med Forbruger Europa har metroxpress lavet otte råd til, hvordan du sikrer dig, at du ikke bliver fuppet, når du handler julegaver i udenlandske netbutikker.

Glæden ved at give julegaver kan hurtigt blive ødelagt, når modtageren finder ud af, at den fjernstyrede bil ikke kan dreje til højre, eller armbåndsuret allerede er gået i stå.

Men så er det vigtigt at huske på, at du i hele EU har to års reklamationsret på fejl og mangler.

- Ifølge købeloven vil der altid være to års ret til reklamation. Man kan ikke aftale, at det skal være en kortere periode eller sige, at der er dele af varen, der ikke er omfattet, lyder det fra Kathrine Bjørnager, chefkonsulent hos Forbrugerklagenævnet.

Der vil dog være få undtagelser, hvor man ikke kan forvente, at varen skal holde i to år. Det kan eksempelvis være pailletter på en kjole, hvor nogle af pailletterne naturligvis vil falde af.
Det tilføjer Kathrine Bjørnager

LÆS OGSÅ: Unge iværksættere gav julegaver til hjemløse

Så snart du opdager, at din julegave, eller en hvilken som helst anden vare for den sags skyld, har en fejl eller en mangel, skal du gøre sælgeren opmærksom på problemet. I enkelte EU-lande mister du din reklamationsret, hvis der går mere end to uger, fra du opdager fejlen, til du rapporterer det.

- Det gælder om at reklamere til den erhvervsdrivende og få sagt, hvad der er galt, så snart man opdager fejlen. Så står man bedst rustet, vurderer Lars Arent, som er leder af Forbruger Europa.

Som forbruger skal man selv sende varen retur, men til gengæld skal sælger dække dine omkostninger, hvis der er tale om fejl eller mangler.

- Hvis man fortryder sit køb, så skal man som regel selv betale for returnering af varen. Men det er noget andet, hvis der er en fejl, som sælgeren er ansvarlig for. Så skal sælger betale omkostningerne for at få varen byttet eller repareret, lyder det fra Lars Arent, Forbruger Europa.

LÆS OGSÅ: Louise giver brugte julegaver til jul - det kunne halvdelen af danskerne også finde på

/ritzau/FOKUS

LÆS OGSÅ: Unge justerer ned på julegavebudgettet i år

LÆS OGSÅ: Her er løsningen til dig der ikke har tid til at købe julegaver i år

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress