Af - 28/01-16 06:40; Opdateret: 28/01-16 09:28

Benzin eller diesel? Så langt skal du køre, før diesel kan betale sigBenzin eller diesel? Så langt skal du køre, før diesel kan betale sig

Diesel er billigere end benzin, men afgifterne på dieselbiler er højere. Ny analyse viser, hvornår diesel betaler sig.

storybild

Diesel eller benzin? (Billede: polfoto/arkiv)

Selvfølgelig er købsprisen og den personlige smag afgørende, når man skal investere i en ny eller brugt bil. Men også prisforskellen på benzin og diesel samt ikke mindst de grønne afgifter samt den såkaldte udligningsafgift på dieselbiler skal tages med i regnestykket.

Selv om prisen på diesel er mere to kroner lavere literen end benzin 95 oktan, skal man køre over 20.000 kilometer om året, før det kan betale sig at købe en dieselbil frem for en benzinbil med samme brændstoføkonomi. Det viser en analyse, som prissammenligningstjenesten Samlino.dk har foretaget for metroxpress.

OBS: Rettelse til grafikken: Under benzinbil (20+ km/liter) er de rigtige tal:
10.000 km pr. år: 5.535 kroner. 15.000 km pr. år: 7.993 kr. 20.000 km pr. år: 10.450 kr.

- De løbende omkostninger til brændstof og årlige afgifter kan løbe op i mange penge, hvilket er vigtigt at indregne i dit budget, når du køber bil, siger Kristian Pitzner-Jørgensen, direktør i Samlino.dk

For eksempel løber de årlige udgifter til benzin og afgifter til staten op i 10.450 kroner for en brændstoføkonomisk benzinbil, der kører 20 km/liter, mens den tilsvarende udgift for en dieselbil med samme brændstoføkonomi løber op i 10.890 kroner. Selv om dieselbilisten spare 2.640 kroner på brændstof i forhold til benzinbil-ejeren, mere end ædes besparelsen op af de højere afgifter til staten på dieselbiler.

LÆS OGSÅ: Nu er der en tidsplan for indkaldelse af danske VW-biler

Hvis man kun kører 10.000 km om året i en bil, som kun kører omkring 10 km/liter, er det langt mere fordelagtigt at vælge benzin frem for diesel. Mens dieselejerne skal hoste op med 22.107 krone årligt, slipper benzinbilsejeren med 16.097 kroner.

LÆS OGSÅ: Se den lange liste: Her er Danmarks værste parkeringer

Det økonomiske incitament til at udskifte den ældre dieselbil, der kører 9,4-10,1 kilometer/liter, er stort. Mens man skal af med 14.220 kroner om året i afgifter til staten for den gamle dieselbil, slipper man man 620 kroner om året med en brændstoføkonomisk benzinbil, der kører over 20 kilometer eller mere pr. liter.

I 2015 blev der solgt 207.717 personbiler i Danmark. Det er rekord.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress