Af Ritzau - 19/10-16 08:18

Kinesiske væksttal er godt nyt for dansk eksportKinesiske væksttal er godt nyt for dansk eksport

Den kinesiske økonomi voksede med 6,7 procent det seneste år. Det lover godt for danske eksportvirksomheder.

storybild

Kinesiske forbrugeres shoppelyst er i pæn stigning, og det kan åbne muligheder for danske virksomheder. (Billede: Reuters/Jianan Yu)

Tvivl om styrken i den kinesiske økonomi sendte sidste sommer aktiemarkederne i svingninger af frygt for en ny global krise.

Men noget tyder på, at kineserne er på rette vej i forhold til at stabilisere den voldsomme vækst, som landet har oplevet de seneste mange år.

Væksttallene for tredje kvartal, der blev offentliggjort onsdag, viser en årlig vækst på 6,7 procent.

Det er 0,2 procentpoint lavere end væksten i 2015.

Men det er trods alt positivt nyt, også for de danske eksportvirksomheder, mener Allan Sørensen, der er chefanalytiker hos Dansk Industri.

- Kina er ved at omstille økonomien fra at være meget drevet af investeringer og eksport til, at det nu i langt højere grad er de kinesiske forbrugere, der skal være den økonomiske drivkraft.

- Der er ingen tvivl om, at væksten i Kina fremadrettet bliver lavere end det, vi har været vant til. Men der er stadig et betydeligt potentiale for øget eksport til riget i midten, skriver han i en kommentar.

Det kinesiske detailsalg steg med 10,7 procent i forhold til samme periode sidste år, og det er interessant med danske øjne.

- Omstillingen over mod en mere forbrugsdrevet økonomi åbner nye eksportmuligheder i Kina. Særligt for virksomheder som producerer varer, der er målrettet til de private forbrugere, siger Allan Sørensen.

Den danske eksport af varer og tjenester til Kina løber op i 60 milliarder kroner om året, og dermed er Kina vores sjettestørste eksportmarked.

Eksporten til Kina udgør i dag 5,6 procent af den danske eksport mod 2,8 procent i 2005.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress