Af - 25/09-16 18:06

Eksperter: Du er nemmere at snyde på Instagram end på FacebookEksperter: Du er nemmere at snyde på Instagram end på Facebook

I weekenden blev brugere på Instagram narret til at udlevere deres kreditkortoplysninger via et falsk slagstilbud på Calvin Klein-undertøj.

Bildstrecke im Grossformat »
Tilbuddet fra Zalando, som vidste sig ikke at være et gældende tilbud, og det vidste sig også, at det ikke var Zalando, der stod bag tilbuddet. Det er ikke første gang, at Justin Bieber-fans udsættes for en falsk konkurrence om billetter til popstjernens koncerter. Klik videre til næste billed for at se, hvordan fansne blev snydt. Christian Itzchaky Larsen påstod i et opslag på Facebook, at han ville give to Justin Bieber koncertbilletter ud gratis. Det fik Facebook-brugere til at gå amok. Og da Christian Itzchaky Larsen eftefølgende snød dem ved at skrive til hver enkelt, at de havde fundet, gik de endnu mere amok. Hele 'snydeforløbet' blev dokumenteret i en video, som Christian Itzchaky Larsen har lavet. Se den ved at trykke på linket. I januar gik dette opslag på Facebook helt amok. Jacob Riis skrev, at han havde en Macbook Air-computer til overs, som han ville give væk. Opslaget fik over 33.000 likes, 37.000 kommentarer, og blev delt mere end 4.500 gange. Konkurrencen viste sig dog at være falsk. Læs mere om konkurrencen ved at trykke på linket nedenunder. Her ses konkurrencen, der netop nu er aktiv på Facebook. Klik videre for at læse om nogle af de falske konkurrencer, der i løbet af de sidste halve år har floreret på Facebook. Mere end 28.000 har på tre dage kommenteret opslaget, 24.000 har liket det, og opslaget kan bryste sig af 24.775 delinger. Deltagerne tror, at de kan vinde et 50 tommers tv fra Samsung. Læs mere om konkurrencen ved at trykke på linket. Ifølge opslaget kan man vinde 20 minutter i Illum, København, hvor man kan tage alt det, man vil. 5.000 danskere var hoppet på konkurrencen, men den var falsk. Læs mere om konkurrencen ved at trykke på linket. .. Sådan lokkede en falsk konkurrence danskerne til at like, dele og kommentere. De fik 25.000 til at hoppe i fælden. Det skrev metroxpress en artikel om, som du kan læse ved at klikke på linket. Metroxpress skrev for nyligt om, at du kunne få et lækkert og dyrt produkt fra en af Fonas konkursforretninger. Men Fona er hverken gået konkurs, og konkurrencen var ikke ægte, lød svaret fra Fona til metroxpress. Læs hele artiklen ved at trykke på linket. Sådan lød præmien på en konkurrence, som forleden fyldte på Facebook. Mere end 35.000 danskere deltog i konkurrencen - eller de troede, de deltog, for konkurrencen viste sig at være falsk. Læs mere om konkurrencen ved at trykke på linket nedenunder. .. som viste sig at være falsk. Konkurrencen gik amok på Facebook i påsken, hvor mere end 45.000 danskere likede, delte og synes godt om konkurrencens opslag. Læs mere om konkurrencen ved at trykke på linket nedenunder.

Klik dig gennem billedgalleriet og få eksempler på nyere konkurrencer på Facebook, der viste sig at være falske - og som mange danskere hoppede på.

En ny BMW, billetter til en Justin Bieber-koncert eller porcelæn af mærket Royal Copenhagen. Det er eksempler på, hvad falske konkurrencer og sider på Facebook har lokket med det seneste år.

Men nu har de falske firmaer også spredt sig til det sociale medie Instagram.

I fredags lokkede et opslag på Instagram med, at du kunne købe tre sæt Calvin Klein-undertøj for den nette sum af 29 kroner. Opslaget tilhørte profilen "Zalando Danmark", der udgav sig for at være den danske Instagram-profil for det populære sko- og tøjfirma, Zalando.

Like MX Penge på Facebook og bliv opdateret med artikler om eksempelvis forbrug, falske konkurrencer og iværksætteri.

Det gode tilbud kom på få sekunder ud til mange brugere på de sociale medier, da det var sponsoreret. Når et opslag er sponsoreret, bliver det en del af det feed, hvor du også ser opslag fra de Instagram-profiler, du følger.

Men tilbudet var for godt til at være sandt. Når man klikkede ind på siden, viste det sig, at man ikke købte undertøjet, men derimod betalte for at deltage i en konkurrence om undertøjet.

LÆS OGSÅ: Bøde stopper ikke mand bag falske konkurrencer: Sådan snyder han dig

For at deltage blev man bedt om at udfylde sine kreditkortoplysninger og med småt stod det anført, at man samtidig tegnede et medlemskab hos internettjenesten BytesBehindBars til 299 kroner om måneden.

Negative kommentarer til opslaget blev slettet, og det var derfor svært for brugerne at advare hinanden.

Forbrugerombudsmanden har nu været ude og advare brugere på Instagram om konkurrencen, og i en pressemeddelelse skriver Forbrugerombudsmanden, at de behandler sagen.

LÆS OGSÅ: Troede du, at du kunne vinde Pokémon-udstyr? Her er tegnene på, at konkurrencen er falsk

Og der er god grund til at slå ned på de falske konkurrencer på Instagram, for ifølge to eksperter bliver brugerne nemmere snydt på Instagram end på Facebook.

- På Facebook udlover konkurrencerne oftest kæmpe præmier via konkurrencer og lodtrækning. På Instagram bliver vi lokket med spottilbud og dermed mere realistiske tilbud. Det betyder, at vi på Instagram fanges med paraderne nede og er klar til at afgive vores oplysninger, siger David Ledstrup.

Han er specialist i sociale medier hos Marvelous, et bureau der blandt andet specialiserer sig i kommunikation på de sociale medier.

Han forklarer, at Facebook-brugere derimod efterhånden har lært, at hvis tilbuddet er for godt til at være sandt, så er det nok snyd.

Sådan så opslaget på Facebook ud. Nu er det blevet fjernet fra det sociale medie.

Årsagen til, at tilbuddenes værdi varierer så meget fra Facebook til Instagram, skyldes, at de falske profiler har to forskellige formål.

- På Facebook lokker man med overdådige præmier, fordi det skal få folk til at deltage, like og kommentere, så opslaget går viralt og får mange likes. Likes, som bagmændene kan sælge, siger David Ledstrup.

På Instagram er opslaget kommet frem til brugerne via betalt reklame, og derfor kan man nøjes med at lokke med spottilbud. Her drejer det sig om at tjene penge på, at forbrugerne skriver sig op til dyre, bindene abonnementer, forklarer eksperten.

LÆS OGSÅ: 24.000 danskere er faldet for denne falske konkurrence

David Ledstrup påpeger også, at Instagram først for nylig har fået annoncer på platformen, og derfor er forbrugerne på bar bund i forhold til, hvordan de skal forholde sig til reklamerne. Det kan falde til de falske profilers fordel.

Ifølge IT- og sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen er det smart tænkt at bruge Instagram som et medie, der skal lokke folk ind på sider, hvor man i høj grad skal læse det med småt.

- Instagram bruger du primært på mobilen. Skærmen er lille, og derfor kan det i høj grad være svært at læse det med småt, siger Janus R. Nielsen, der er en af grundlæggerne bag it-firmaet Anytech365.

LÆS OGSÅ: Sådan skal falske konkurrencer på Facebook udryddes

Her er Forbrugerombudsmandens gode råd til forbrugere, der er blevet snydt:


Kontakt firmaet med det samme. Meddel at:
1. du ikke mener, I har indgået en aftale
2. aftalen er ugyldig
3. at du gerne vil have dine penge tilbagebetalt 


Hvis du har fået trukket et beløb ud over det beløb, du har accepteret at betale, skal banken i visse tilfælde tilbageføre dine penge. 


LÆS OGSÅ: 25.000 danskere er hoppet på disse to falske konkurrencer

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress