Af Ritzau - 22/06-16 07:11; Opdateret: 22/06-16 07:58

Her får du mest musikstreaming for pengeneHer får du mest musikstreaming for pengene

Det koster 99 kroner om måneden for et abonnement, lige meget om du streamer musik på Spotify, Tidal eller Apple. Så hvad skal du vælge?

Bildstrecke im Grossformat »

- Hvis jeg skal udråbe en vinder, bliver det Spotify, siger David Guldager. Læs hvorfor i artiklen.

For bare fem år siden var cd-samlingen danskernes foretrukne kilde til musik, næst efter radioen, men de seneste år er streaming buldret frem.

Ifølge DR Medieforskning bruger fire ud af 10 danskere en musiktjeneste, og der er stor kamp om at vinde lytternes gunst, for de færreste danskere benytter mere end én tjeneste.

På verdensplan vælger de fleste Spotify.

LÆS OGSÅ: Streaming sparker musikbranchen fremad

Spotify har 100 millioner brugere på verdensplan, hvoraf 30 millioner er betalende abonnenter. Tidal og Apple Music, som ikke har lige så mange år på bagen, har henholdsvis fire og 13 millioner brugere på verdensplan, viser en sammenligning, som samlino.dk har lavet.

Men Spotify er også stor af en særlig årsag, mener David Guldager, redaktør på TV 2 Tech.

- Spotify har mange brugere, fordi man har muligheden for at bruge platformen gratis, vurderer han.

Men er Spotify det bedste valg?

Interesserer du dig for prissammenligninger, og vil du opdateres med artikler om emnet? Så like MX Penge på Facebook.

Prisen på et abonnement på Spotify, Apple Music eller Tidal er den samme - nemlig 99 kroner om måneden - hvis man køber et abonnement som enkeltperson og ser bort fra gratis prøveperioder.

Tilgængeligheden er lidt forskellig. I modsætning til Spotify og Tidal kan man kun bruge Apple Music på en Apple-enhed, og man kan heller ikke bruge Apple Music i en browser på computeren.

Hvis man ser på musikkataloget, får man ifølge samlino.dk over 40 millioner sange hos Apple Music og Tidal, mens Spotify 'kun' tilbyder 30 millioner sange.

LÆS OGSÅ: Nemt trick: Sådan kan du spare kassen på Spotify

Nogle af tjenesterne har musik, man ikke kan finde hos konkurrenterne.

For eksempel er superstjernen Beyoncés nyeste album 'Lemonade' kun tilgængeligt på Tidal.

Det samme var gældende for Kanye Wests seneste album 'The Life of Pablo', før albummet senere blev frigivet på Spotify. Taylor Swifts hitalbum '1989' findes kun på Apple Music.

- Spotify satser generelt ikke på at få musik eksklusivt, siger David Guldager.

Alle musiktjenesterne har funktioner, der skal inspirere dig til at finde ny musik. I den konkurrence, løber Apple Musics 'Til Dig'-funktion med sejren, mener David Guldager.

- Apple Music er gode til at give kurateret indhold på en brugervenlig måde, hvor de vælger lister og album for dig, siger han.

I forhold til musikinspiration er fordelen ved Apple Music, at man opdager musik, man ikke selv ville have valgt, hvorimod Spotify anbefaler dig musik i en genre, du i forvejen godt kan lide, mener David Guldager.

Tidal skiller sig ud ved at have musikvideoer til meget af deres musik. Men de to andre tjenester kommer også til at fokusere på andet end lyd, spår David Guldager.

- Jeg er sikker på, at Spotify og Apple kommer til at satse mere på videoer i fremtiden, siger han.

LÆS OGSÅ: Netflix og Spotify med på ferien er ét skridt tættere på

I forhold til lydkvaliteten minder de tre musiktjenester meget om hinanden, men hos Tidal kan man købe et særligt Hifi-abonnement, som koster 199 kroner om måneden.

Hvis du er et musikmenneske, som kan lide den gode lyd, skal du vælge Tidal.
Det siger David Guldager.

Men tilbage til det store spørgsmål: Hvor får jeg mest streaming for pengene?

- Hvis jeg skal udråbe en vinder, bliver det Spotify. Spotify er ikke koblet op på en bestemt platform, de er gode til at skaffe ny musik, og de er blevet bedre til at inspirere til ny musik, siger David Guldager.

/ritzau/FOKUS

LÆS OGSÅ: Spotifys massive investeringer giver stort underskud

LÆS OGSÅ: Apple vil give 50 procent rabat til danske studerende

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress