Af - 04/05-16 07:00

Hver syvende er blevet snydt ved at handle med private ting på nettetHver syvende er blevet snydt ved at handle med private ting på nettet

Salg mellem private er stigende, men tillid er ikke altid nok, når man handler med ting online. Det viser en ny undersøgelse, hvor hver syvende handlende har følt sig snydt.

Bildstrecke im Grossformat »

Hvordan undgår man at blive snydt, når man handler privat. Klik dig gennem galleriet og få gode råd.

Tøj, både og kæledyr. Der er næsten ingen grænser for, hvilke private ting vi sælger og køber over nettet på onlineplatformer som Trendsales og Den Blå Avis. Noget vi gør mere og mere.

- Igennem de senere år har handel med hinanden været stigende. Både ældre og unge og folk med høj og lav indkomst sælger og køber, fortæller Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom hos Nordea til metroxpress.

Men nogle gange går handlen ikke helt som forventet:

14 procent af deltagerne svarer nemlig i en ny undersøgelse, at de er blevet snydt, når de har handlet med private ting over nettet. Undersøgelsen er udarbejdet af YouGov for metroxpress.

Interesserer du dig for genbrug, salg og forbrug, og vil du opdateres med artikler om emnerne? Så like MX Penge på Facebook.

Når der engang imellem er nogen, der kommer i klemme, skyldes det i de fleste tilfælde, at der ikke har været klarhed nok mellem sælger og køber. Det kan eksempelvis være, at varen ikke lever fuldt op til forventningerne.
Det siger Sofie Folden Lund, kommunikationschef hos Den Blå Avis til metroxpress.

Hos Trendsales genkender underdirektør Eva Kemp ikke den høje snydprocent og henviser ligesom Den Blå Avis til, at "snyd" kan betyde forskellige forventninger hos køber og sælger.

Hun forklarer, at når der opstår uenighed om, hvordan en vare burde være blevet beskrevet i salgsannoncen, træder Trendsales Support i sidste ende til og hjælper med at finde en løsning ud fra gældende lovgivning og regler på Trendsales.

Snyd på Trendsales forhindres også ved, at brugerne vurderer hinanden, når en handel er gennemført. Sådan vil en svindler hurtig pådrage sig negative bedømmelser.

På Den Blå Avis forhindrer man blandt andet svindel ved at gøre det muligt for brugerne at validere sig via NemID. Det er også en løsning, som Trendsales benytter sig af, og i nogle varekategorier er NemID-validering ligefrem et krav for at handle på Trendsales.

Hos Forbrugerrådet har man også set flere eksempler på forbrugere, der er blevet snydt, når de har handlet med andre private online.

- Vi anbefaler, at man mødes og handler. Lad for alt i verden være med at lave store bankoverførsler, inden du har sikkerhed for at få din vare, råder juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk Jakob Steenstrup.

Han mener dog, at det meste snyd kan forhindres, hvis man bruger sin sunde fornuft og holder sig fra e-mails og annoncer, der er skrevet ud fra håbløse oversættelser.

Forbrugerrådets erfaringer viser også, at det er et dårligt tegn, hvis en sælger ikke har særlig mange kontaktoplysninger.

LÆS OGSÅ: Mikkel satte kærestens kat til salg - blev tvunget til at lukke annoncen

LÆS OGSÅ: Politiet kalder til kamp mod kæmpe boom i it-svindel

LÆS OGSÅ: Ekspert: Har du brugte sko til salg kan du forvente at en sko-fetichist kontakter dig

LÆS OGSÅ: 29-årige Kristina sælger sin mands brugte tøj på nettet

LÆS OGSÅ: Denne dyre ting har hver femte ung købt brugt inden for de sidste to år

LÆS OGSÅ: Danske kvinder sælger deres mænds tøj

LÆS OGSÅ: Sælger du brugte ting på nettet? Pas på skattereglerne

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress