Af - 19/10-16 17:34

Her er de mest solgte varer i Fakta, Kvickly, Irma og Super BrugsenHer er de mest solgte varer i Fakta, Kvickly, Irma og Super Brugsen

Danskere, der køber deres dagligvarer på nettet, har helt andre vaner end kunderne i de fysiske supermarkeder. Det viser en ny undersøgelse.

Bildstrecke im Grossformat »
- Mulighederne for at snyde og vildlede os er ret store på nettet. Eksempelvis kan onlinesupermarkederne nemmere lave dobbelteksponering – altså vise varen to gange, sådan så vi ender med at købe den, siger adfærdsforsker på Roskilde Universitet, Pelle Guldborg Hansen til metroxpress. Han fortsætter: - I de fysiske butikker er det svære at lave dobbelteksponering, for så blander man kategorierne sammen, siger han. Pelle Guldborg Hansen fortæller også, at hvis det er blevet registeret på nettet, at du er glad for hindbærsnitter, kan det være, at du vil blive tilbudt at købe hindbærsnitter flere gange i løbet af dit indkøb på nettet. Men handler du i et fysisk supermarked, kan butikken jo ikke tilpasses den enkelte forbruger på samme vis. Der bliver købt 11 gange så få friske blomster på Coop.dk MAD i forhold til Coops fysisk supermarkeder. - Forklaringen er, at vi kan noget på udvalg som de fysiske butikker, ikke kan. Eksempelvis kan vi - i kraft af vores samarbejde med Fiskehallen Tvilling - tilbyde omkring 60 forskellige friske fisk og udskæringer, direkte fra hav til bord, uden selv at være lagerførende, siger kommerciel direktør Morten Viktor, Coop.dk MAD. - Når du køber dagligvarer på nettet, køber du ind til flere dage. Du køber altså ind til dig selv i fremtiden. Man ved, at vi er mere fornuftige og ambitiøse omkring os selv, når det drejer sig om 'på torsdag' eller 'i weekenden', siger adfærdsforskeren og tilføjer: - Men når vi derimod står i det fysiske supermarked, hvor vi bare lige skal købe ind til aftensmaden i aften, skal det være nemt, og derfor ender vi ofte med at købe spaghetti med kødsovs tre ud af fire dage, når vi handler offline. - De varer, hvor vi sælger markant mere, er enten fordi, vi kan tilbyde et større udvalg, som med fiskene, eller bekvemmelighed ved at levere tunge varer, som eksempelvis vaskepulver, til døren. Det er typisk indkøb, der gør hverdagen nemmere for børnefamilier, siger Morten Viktor. Ifølge adfærdsforskeren er der typisk et større udvalg af varer i onlineforretningerne. Det skyldes, at forbrugerne ofte vil vælge at handle i en anden onlinebutik, hvis de ikke kan købe den vare, de er på jagt efter. Men hvis der er udsolgt i den fysiske butik, vælger forbrugerne ifølge adfærdsforskeren i højere grad at finde en alternativ vare. - Vi orker ikke at skifte butik, når vi køber ind i et fysisk supermarked. Vi er meget mere her-og-nu-orienteret i fysiske forretninger, siger Pelle Guldborg Hansen. Der er over 8.000 forskellige varer at vælge mellem, blandt andet fra flere end 25 forskellige specialbutikker, med specielt udvalg. Coop.dk MAD leverer dagligvarer til døren over hele Danmark, bortset fra øer, der ikke er bro til. Prisen er 29 kroner for levering (39 kroner på enkelte tidspunkter). Køber man for over 1200 kroner er det gratis. Undersøgelsen er baseret på boner og indkøb i henholdsvis et supermarked og Coop.dk MAD, og resultatet viser, hvor hyppigt de konkrete varer optræder på bonerne de to steder 1. Bananer 2. Cigaretter 3. Mælk 4. Øl 5. Sodavand 1, Frisk fisk 2.Ris og pasta 3.Babyartikler 4. Køkkenruller og toiletpapir 5. Vaskemidler

Der er stor forskel på, hvilke dagligvarer danskerne handler på nettet i forhold til i de fysiske butikker.

Der er ingen travle mennesker, ingen tunge bæreposer, og indkøbskurven er reduceret til et klikbart felt.

Det er en noget anden oplevelse at købe dagligvarer på nettet frem for i de fysiske supermarkeder.

Men det er ikke kun oplevelsen, der er anderledes. Forbrugernes online dagligvareindkøb differentierer sig også i forhold til, hvad der bliver lagt i indkøbsvognen i det lokale supermarked.

Det viser en ny opgørelse fra CoopMAD, der er Coops netbutik. Coop ejer blandt andet ejer Kvickly, Fakta, Irma og SuperBrugsen.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmiljø.


De varer, der sælges relativt mest af på Coop.dk MAD er altså frisk fisk, ris og pasta, mens det i Coops fysiske butikker er bananer og cigaretter.

Cigaretter sælger Coop derimod fem gange mindre af online, men det kan der være en god forklaring på.

- Når du handler i en fysisk butik, bliver du fristet af varerne. Der bliver eksempelvis købt utrolig meget slik ved kassen. Du bliver ikke fristet på samme måde online, siger adfærdsforsker på Roskilde Universitet Pelle Guldborg Hansen til metroxpress.

LÆS OGSÅ: TV: Sjov reklame for citronmåne-taske monsterhitter på Facebook

Samtidig forklarer adfærdsforskeren, at de varer, der skal stille et nu-og-her-behov, som eksempelvis cigaretter, nedprioriteres online:

- Når du handler online, forskydes leverancen af goderne, og derfor giver det eksempelvis ikke mening at købe spontant slik i nethandel, siger Pelle Guldborg Hansen, der har arbejdet med nudging i supermarkeder.

LÆS OGSÅ: Ny favorit: Kartoflen ikke længere danskernes foretrukne grøntsag

Også på økologi skiller kunderne på Coop.dk MAD sig ud. I de fysiske supermarkeder udgør økologien knap 10 procent af det samlede fødevaresalg. På Coop.dk MAD er 33,1 procent af det, kunderne køber, økologisk.

- Tallene viser, at det typisk er moderne børnefamilier, der går op i økologi, og det er disse børnefamilier, der er de største kunder på Coop.dk MAD, lyder forklaringen fra Morten Viktor, der er kommerciel direktør for Coop.dk MAD til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Snart kan du købe mad på klods i disse danske supermarkeder

I Coops onlinebutik bliver der solgt syv gange så meget toiletpapir, som i de fysiske butikker, og dermed er toiletpapir blandt de fem mest købte onlinevarer hos Coop.

- Det er endnu ikke bevist, men der kan sagtens være tilfældet, er der er nogle varer, man er flov over at købe i de fysiske supermarkeder, siger Pelle Guldborg Hansen.

Han nævner selv, at kondomer er placeret et meget dårligt sted i supermarkederne – et sted, hvor alle kan se én.

- Derfor er ens overvejelser om, hvilket kondom man skal vælge, nærmest nul, siger adfærdsforskeren.

LÆS OGSÅ: Tendens: Mor tager med til jobsamtalen

Her er de enkelte varer, der sælger bedst i Coops fysiske supermarkeder



Chiquita Bananer


Tuborg pilsner


Æbler


Pærer


Minimælk

LÆS OGSÅ: Varer i Coop-butikker skal tilpasses de lokale kunder

LÆS OGSÅ: Coop siger helt farvel til trykte tilbudsaviser

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress