Af - 19/08-15 08:58

Direktør fjerner fup-priser, men...Direktør fjerner fup-priser, men...

Stor sports- og fritidstøjkæde fjerner fuppriser, men markedsfører stadig sine varer i strid med reglerne...

storybild

Kurt Enevold Nielsen, direktør for og eneejer af sports- og fritidstøjkæden nyform, har i årevis markedsført sine varer med kunstigt høje, vildledende førpriser. Nu ændrer han praksis, men hans nye markedsføring er stadig i strid med reglerne. (Billede: Screenshot fra ny-form.com)

Sports- og fritidstøjkæde nyform, der har 27 butikker i danske kyst- og turistbyer som Skagen, Gilleleje og Allinge, har fjernet sine kunstigt høje, vildledende førpriser. Det sker, efter metroxpress i sidste uge afslørede, at nyform-kæden i flere år systematisk har vildledt kunderne med kunstige førpriser.

Direktør for og eneejer af nyform-kæden Kurt Enevold Nielsen erkender, at markedsføringen var i strid med markedsføringsloven.

Er du interesseret i forbrug, privatøkonomi og iværksætteri, og vil du opdateres med historier om dette, så like MX PENGE her

- Vi har måske ikke været tydelige nok, og derfor har vi nu ændret hele hjemmesiden (ny-form.com, red.), så vi nu sammenligner nyforms priser med en markedspris, siger Kurt Enevold Nielsen og tilføjer:

- Det, vi har gjort forkert, det er, at vi ikke har oplyst om, at vi bruger sammenlignelige priser i butikkerne. Vi har ikke været tydelige nok i vores markedsføring.

LÆS OGSÅ: Direktør for stor dansk sportskæde taget i systematisk prisfusk

I praksis har nyform ikke ændret så meget som er komma i de tidligere oplyste og vildledende førpriser, men kalder nu i stedet førpriserne for 'markedspris'. Man må som forretningsdrivende godt sammenligne sine egne priser med konkurrenternes på markedet.

Men det betyder ifølge markedsføringsloven og Forbrugerombudsmandens retningslinjer, at nyform nu for hver eneste vare, der markedsføres med henvisning til en højere markedspris, skal kunne dokumentere, at den oplyste markedspris rent faktisk er gældende hos et repræsentativt udsnit af nyforms konkurrenter.

LÆS OGSÅ: 18-årig snød alle til at tro på million-succes: Derfor gjorde jeg det

Eksempelvis skal nyform kunne dokumentere, at dameregnsættet 'Nanok Visby 13', som nyform sælger for 499,95 kroner, rent faktisk koster 999.95 kroner - som er den 'markedspris', nyform sammenligner sin egen pris med - rent faktisk er gældende hos et repræsentativt udsnit af nyforms konkurrenterne.

Den dokumentation, som Kurt Enevold Nielsen fremlagde for metroxpress i går, var ikke fyldestgørende på de produkter, som metroxpress havde bedt ham dokumentere markedsprisen på. Blandt andet kunne han på flere produkter ikke oplyse hvilke datoer markedspriserne var indhentet og hos hvilke forhandlere.

LÆS OGSÅ: Kunder om Kornkonges "millionomsætning" - Vi har aldrig købt noget

Markedsføringen af nyforms egne mærker Nanok, Just og Nico lever fortsat heller ikke op til reglen om, at den erhvervsdrivende ved prissammenligninger med andre ikke helt identiske produkter klart skal beskrive forskellen på produkterne i markedsføringen.


PRISTJEK: Nyform kan ikke dokumentere oplyste markedspriser

Metroxpress bad i går Kurt Enevold Nielsen dokumentere, at de markedspriser, nyform sammenligner sine egne billigere priser med, faktisk er gældende hos et repræsentativt udsnit blandt konkurrrende forhandlere, som markedsføringsloven og Forbrugerombudsmanden retningslinjer foreskriver.

(På nyforms hjemmeside fremgår det, at 'markedsprisen vurderes ud fra et identisk eller tæt på sammenligneligt produkt fra en eller flere andre webshops').

Metroxpress udvalgte seks produkter til en stikprøvekontrol af de oplyste markedspriser på nyforms webshop:

1) -'Nanok Vibe 15, dame regnsæt'. Nyforms pris: 499,95 kroner. Oplyst 'markedspris': 999,95 kroner.

- Kurt Enevold Nielsen oplyser, at nyform sammenligner 'Nanok Vibe 15, dame regnsættet' (eget mærke) med et Tenson Biscaya dameregnsæt fra Intersports webshop. Han kan ikke oplyse, hvilken dato han/nyform har fundet prisen hos Intersport. Samtidig lever nyform i dette eksempel ikke op til reglen om, at forskellen mellem to ikke- identiske produkter klart skal fremgå af markedsføringen.

2) 'Just Belt W – dame regnfrakke'.
Nyforms pris: 499,95 kroner. Oplyst 'markedspris': 999.95 kroner.

- Kurt Enevold Nielsen oplyser, at nyform sammenligner 'Just Belt W – dame regnfrakke' (eget mærke) med en Columbia Longer Miles regnfrakke. Han kunne ikke dokumentere, hvilke forhandlere han har indhentet prisen hos, ligesom han ikke kunne oplyse datoen for, hvornår markedsprisen er indhentet hos konkurrenterne. Samtidig lever nyform i dette eksempel ikke op til reglen om, at forskellen mellem to ikke-identiske produkter klart skal fremgå af markedsføringen.

3) 'Nanok Visby 13 – dame regnsæt'. Nyforms pris: 499.95 kroner. Oplyst 'markedspris': 999,95 kroner

- Kurt Enevold Nielsen oplyser, at nyform sammenligner Nanok Visby 13 – dame regnsættet (eget mærke) med et Tenson Huricane-regnsæt. Han kunne ikke dokumentere, hvilke forhandlere han har indhentet prisen hos, ligesom han ikke kunne oplyse datoen for, hvornår markedsprisen er indhentet hos konkurrenterne. Samtidig lever nyform i dette eksempel ikke op til reglen om, at forskellen mellem to ikke-identiske produkter klart skal fremgå af markedsføringen.

4) 'Just Poncho 13 – voksen regnslag'. Nyforms pris: 199,95 kroner. Oplyst 'markedspris': 399,95 kroner.

- Kurt Enevold Nielsen oplyser, at nyform sammenligner Just Poncho 13 – voksen regnslag (eget mærke) med et Asivik Commute-regnslag fra Spejdersports webshop. Han kunne ikke dokumentere, hvilken dato, han har fundet prisen hos Spejdersport. Metroxpress har dags dato fundet sættet hos Spejdersport til 399,95 kroner. Men nyform lever i i dette eksempel ikke op til reglen om, at forskellen mellem to ikke-identiske produkter klart skal fremgå af markedsføringen.

5) 'Just Vera 14 W – Dame Bikini'. Nyforms pris: 149,95 kroner. Oplyst markedspris: 299,95 kroner

- Kurt Enevold Nielsen oplyser, at nyform sammenligner Just Vera 14 W – Dame Bikinien (eget mærke) med en Venice Beach-bikini og en ikke nærmere defineret bikini fra Sloggi. Han kunne ikke dokumentere, hvilke forhandlere han har indhentet prisen hos, ligesom han ikke kunne oplyse datoen for, hvornår markedsprisen er indhentet hos konkurrenterne. Samtidig lever nyform i dette eksempel ikke op til reglen om, at forskellen mellem to ikke-identiske produkter klart skal fremgå af markedsføringen.

6) Helly Hansen Salt Jacket – Herre sejlerjakke'. Nyforms pris: 995,95 kroner. Oplyst markedspris: 1999,95 kroner.

- Kurt Enevold Nielsen oplyser, at nyform sammenligner Helly Hansen Salt Jacket – Herre sejlerjakken med prisen på Helly Hansens egen webshop. Her er prisen sandt nok 2000,00 kroner. En hurtig google-søgning viser imidlertid, at den samme jakke fås til 1114 danske kroner på komplettfritid.se og til 1.829 kroner hos Cooloutdoor.dk. Den reelle markedspris er altså lavere end 1999,95 kroner.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress