Af Ritzau - 01/04-16 06:49; Opdateret: 01/04-16 07:03

Bredsbånds-kunde hos TDC, Telenor eller Telia? Det skal du gøreBredsbånds-kunde hos TDC, Telenor eller Telia? Det skal du gøre

TDC, Telenor og Telia har vildledt deres kunder om hastigheden på bredbånd. Hvis det er gået ud over dig, kan du kræve kompensation

storybild

(Billede: Polfoto/Dresling Jens)

De tre største danske teleselskaber TDC, Telenor og Telia har vildledt deres kunder og lovet dem hurtigere bredbånd, end kunderne reelt kunne få.

LÆS OGSÅ: Teleselskaber har ført bredbåndskunder bag lyset

Det konkluderer Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, som har bedt teleselskaberne om at ændre den måde, de markedsfører deres bredbåndshastigheder.

Føler du ikke, at du har fået den bredbåndshastighed, du er blevet lovet, skal du kræve din ret ved at klage til dit selskab, siger Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet.

- Hvis teleselskaberne ikke har leveret den lovede hastighed, skal forbrugerne selvfølgelig kompenseres på en rimelig måde i forhold til den konkrete sag. Det skal man kræve, siger Martin Salamon.

- Det vil være rimeligt, at teleselskabet kompenserer med et nedslag i prisen eller giver forbrugeren mulighed for at opsige aftalen med det samme. Hvis de ikke gør det, skal man klage videre til teleankenævnet, siger Martin Salamon.

Hos Telia og TDC skal kunderne dog ikke være nervøse for, at de ikke har fået den bredbåndshastighed, de har betalt for, hvis man spørger selskaberne selv.

- Når en kunde bestiller bredbånd hos TDC, måler vi internetlinjen fra vores fiberpunkter og centraler til hjemmet, så vi ved nøjagtig, hvad vi kan tilbyde kunden. På den måde sikrer vi, at alle kunder får præcis den internethastighed, de betaler for. Den fremgangsmåde har vi fulgt hele tiden, så kunderne kan være sikre på den forbindelse, de får, siger Camilla Sebelius, kommunikationspartner i TDC.

Hos Telia ser jurist Frederik Siegumfeldt primært kritikken fra Forbrugerombudsmanden som en kritik af selskabets markedsføring.

- Vi sælger ikke produkter til kunderne, som vi ikke kan levere. Men hvis der er kunder, som føler, vi har lovet dem noget, som de ikke har fået, vil vi selvfølgelig forsøge at finde en løsning eller give kunden lov til opsige deres abonnement, selvom de har en binding, siger Frederik Siegumfeldt.

Hvis du vil teste, om din bredbåndshastighed lever op til det dit selskab lover, kan du tjekke hastigheden ved hjælp af selskabernes egne målere eller bruge Energistyrelsens måler.

Teleankenævnet oplyser på sin hjemmeside, at man kan klage til nævnet, hvis man har klaget skriftligt til sit teleskab, og teleselskabet har svaret på klagen, eller hvis de ikke har svaret indenfor rimelig tid - typisk op til 3 måneder.

LÆS OGSÅ: Kanalpriser: Her får du mest sport for pengene

LÆS OGSÅ: Nu får sjællænderne lappet det hullede mobilnet

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress