Af - 05/04-16 09:22; Opdateret: 05/04-16 13:18

Skræmmende: Derfor skal du ikke tage Facebook-testsSkræmmende: Derfor skal du ikke tage Facebook-tests

Hvordan ville du have det med at se dit billede på en datingannonce eller en reklame for vægttab - uden du havde givet tilladelse?

Bildstrecke im Grossformat »
- Man skal afholde sig fra at deltage i quizzer, hvor man ikke kender afsenderen. Kilde: Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk. - Man bør være mere skeptisk overfor quizzer og konkurrencer på Facebook, der reklamerer med, at dine venner har taget quizzen. Det kan, ifølge Anette Høyrup, sagtens være computergenereret og derfor fremstå som om, det kommer fra en ven. Hvis man ikke gider at læse det med småt, skal man overveje, om det er prisen værd at deltage i de quizzer og konkurrencer, som man bliver præsenteret for på nettet, siger Janus R. Nielsen. Forbrugerrådet Tænk mener, at det samtykke, man giver Facebook, og som også gælder for de fleste quizzer og konkurrencer, er meget vidtgående. Så vidtgående, at Forbrugerrådet Tænk synes, det er urimeligt for forbrugeren. Men datatilsynet i Europa har ikke grebet ind. I 2018 vil den nye persondata-forordning dog træde i kræft, og her håber Forbrugerrådet Tænk, at der bliver strammet op på kravene til samtykke. Kilde: Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk. - Jeg tror ikke, Facebook har den store interesse i, at der findes fup-konkurrencer og quizzer på Facebook, for det skader det sociale medies omdømme, siger Anette Høyrup. - Konkurrencer og quizzer på nettet bliver mere og mere sofistikerede, men udgangspunktet er det samme: Firmaerne bag vil have dine likes og shares og bruge dine personlige data, siger Janus R. Nielsen, der er it-sikkerhedsekspert hos it-firmaet www.anytech365.com - Rent juridisk kan du godt trække dit samtykke tilbage – men spørgsmålet er, om du rent praktisk kan få dit billede fjernet - for folk kan dele det, sådan så det kan være svært at få det fjernet, siger Anette Høyrup. - Vi kommer til at se mere og mere af det her, og nu bliver folks billeder altså også brugt, siger Anette Høyrup.

Sådan undgår du at havne i en situation, hvor dine personlige oplysninger eller dine billeder på Facebook bliver misbrugt.

Hvor godt kender du Christian?

Sådan forsøger HeroQuizz.com via Facebook at lokke brugerne til at deltage i forskellige quizzer og tests om blandt andet deres Facebook-venner. Men det er langt fra 'gratis' at prøve kræfter med spørgsmålene.

Når du deltager i quizzen, accepterer du nemlig, at HeroQuizz må bruge dit profilbillede i forskellige sammenhænge, og ind til videre er Facebook-brugernes billeder dukket op i annoncer om dating og vægttab. Det skriver svenske Aftonbladet i forbindelse med, at flere svenskere er hoppet i fælden.

De glemmer nemlig at læse det med småt.

HeroQuizz.com har i skrivende stund fem Facebook-sider, henvendt til fem forskellige lande, og it-ekspert Janus R. Nielsen frygter, at danskerne bliver de næste til at hoppe i fælden, for quizzerne er allerede lavet på dansk.

Interesserer du dig for at læse om falske konkurrencer og fup-firmaer, og vil du opdateres om emnet? Så like MX Penge på Facebook.

Han er især bange for, at quizzen bliver delt og afprøvet blandt danskerne, fordi den rumsterer på Facebook.

- Facebook er blevet en 'safe haven'. Folk har tillid til siden, og dermed også til mange af de konkurrencer, der eksisterer på det sociale medie. Samtidig spenderer vi mange timer på Facebook, og sådan kan virksomhederne nemt fange brugernes opmærksomhed, siger Janus R. Nielsen, der er it-sikkerhedsekspert hos it-firmaet Anytech365.

Han opfordrer derfor folk til altid at være opmærksomme og kritiske over for konkurrencer og quizzer. Hvis man vælger at deltage, råder han folk til at læse det med småt, da det ofte er her, prisen for at deltage er opgivet.

LÆS OGSÅ: Vildt populær Facebook-konkurrence: Her er tegnene på, at den er falsk

Men der er ifølge Anette Høyrup, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, lang vej igen:

- Vi ved fra undersøgelser, at de færreste læser vilkårene, og det er et kæmpe problem, siger hun til metroxpress.

Hun forklarer, at quizzerne og konkurrencerne på Facebook ofte overtager Facebooks betingelser, hvor man giver samtykke til, at virksomhederne bag må bruge ens oplysninger og billeder for evigt.

- Vi ser flere og flere sager, hvor folk får brugt deres billede mod deres vilje. Det skyldes, at grænsen for vores privatliv bliver lempet mere og mere. Det udnytter virksomhederne, der skaber konkurrencer og quizzer, hvis formål er at høste data, siger Anette Høyrup.

LÆS OGSÅ: Fup-Matas og svindel-Fona: IT-svindlere står bag falske Facebook-konkurrencer

LÆS OGSÅ: Ny dom: Konkurrence-fuppere får bøde på 80.000 kroner

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress